Зима – найкраща пора року, тому що на цей час припадають Новорічні свята, а також –канікули! Це був час пустощів, відпочинку, прогулянок свіжим повітрям, катання на санчатах, лижах, ковзанах, безмежних подарунків. Їм на зміну прийшли -книжки, уроки, робота, відповідальність, обов’язок, втома… Тому так приємно подивитися фото, адже від них віє радістю, безтурботністю. У нашому ліцеї пройшов фотоконкурс під назвою: « Зима чарівниця», у якому учні 7-А класу представили свої фото та відео...
https://www.facebook.com/profile.php?id=100022803185710
Обмін досвідом між класними керівниками:
Співпраця
класного керівника і сім′ї у навчанні та вихованні ціннісно-орієнтованої
особистості.
Аналіз
виховної роботи за І семестр 2022-2023н.р. у 7-А класі
У класі навчаються
24 учні. Є учень на сімейному навчанні, це Вознюк Орест.
Основною
метою виховної діяльності є створення оптимального соціально-культурного
мікроклімату в колективі, який би сприяв творчому саморозкриттю, саморозвитку,
дозволяв би їм легко освоїтись у своєму виховному просторі, спонукав би їх до
діяльності, яка б дозволяла їм вступати в реальні відносини з оточуючим світом.
Протягом
першого семестру вела виховну роботу, яка поєднала в собі традиційні форми
та методи роботи класного керівника та нетрадиційну, але таку важливу галузь —
своєчасну психологічну допомогу вихованцям. Для цього використовувала тестування,
тренінги, індивідуальні консультації. Як класний керівник багато часу приділяла
морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку,
відповідальності, культурної поведінки. Для цього проводила ряд бесід, годин
спілкування...
Впроваджую ефективні технології превентивного
виховання, які виконують розвивальну функцію і формують громадську активність
учнів. Для реалізації всіх цілей та завдань добирала такі виховні технології,
як години спілкування «Мій вільний час», «Твори добро»,ігри «Колектив – це ми!»,
«Як поводити себе в транспорті», різні виховні години та заходи, приурочені
подіям сучасності та календарним датам, зокрема: виховної
години "Щаслива лапа", «Символи моєї Батьківщини», «Україна – це ми!»
Єдиний урок: "Герої рідного краю» та урок до
Дня Збройних сил України., всеукраїнський
тиждень права, година скорботи: " Голод 1932-1933 років -біль серця
всієї України», уроку доброти " Гуманне та відповідальне ставлення до
тварин", зустріч з управління ГУ ДСНС у Рівненській області бесіда
«Дотримання правил пожежної безпеки», челендж
добрих справ і т.д
Формую екологічну культуру школярів, були проведені
години пам’яті... Тому учні класу взяли
участь у різдвяній акції «Подарунок
неба». Учні класу приймали участь в акціях «Милосердя», шкільних ярмарках,
районних та всеукраїнських конкурсах різних напрямків… Де
встигли отримати призові місця.
Так в листопаді Єленець Діана та Сульза Анастасія взяли
участь у Всеукраїнському родинному конкурсі -виставка «Хліб – найбільший
скарб», до 90-тої роковини Голодомору 1932-1933 років в Україні . Отримали дипломи І місце та ІІІ місце номінація
«Український вишитий рушник» та номінація
«Хліб спеціального призначення: лікувально-профілактичний» .
А в грудні здобули перемогу серед закладів загальної середньої освіти
нашої громади в І етапі обласної новорічно-різдвяної виставки «Новорічна
композиція»: номінації "Новорічна
композиція" Єленець Діана - ІІ
місце виготовила новорічний подарунок «Новорічний трюк сніговичків» та
Єленець Софія – ІІІ місце композиція
«Різдвяний настрій».
ТАКОЖ, взяли участь у I етапі обласного конкурсу колядок, щедрівок,
різдвяних піснеспівів "ВИФЛЕЄМСЬКА ЗІРКА : Єленець Анна, Сульза Анастасія,
Єленець Д, Єленець С та Коток Ангеліна.
У
процесі роботи я бачу, як дорослі шлють мої вихованці, якими розумними вони
стають, як вдало проходить процес їх соціалізації. Вони незалежні, доброзичливі
в спілкуванні, емоційно відкриті та чутливі до моральних проблем.
Не оминаю такий
вид діяльності, як корекція поведінки «проблемних» дітей. Дуже ефективним є
заохочення таких дітей до класних справ, взаємодопомога однокласників,
завантаження вільного часу роботою на користь школи і також необхідна умова —
стимуляція самовдосконалення дітей за допомогою різних тренінгів, наприклад,
«Твоя самодисципліна, воля, саморозвиток».
В
становленні та розвитку учнів спираюсь на допомогу батьків. Важливим питанням є
стан у сім'ї. У моєму класі є декілька неповних сімей. Батьківський комітет працює
разом із класним керівником, бере участь в організації класних та позакласних заходів.
У роботі з батьками використовую колективні бесіди, зустрічі за «круглим»
столом...
Таким чином, мотиваційно-особистісна сфера
розвивається відповідно до гармонійного розвитку особистості. У практику моєї роботи
впроваджена мета про єдність шкільного, родинного
та патріотичного впливу на особистість дитини. На цьому етапі співробітництва,
в результаті виконання загально виховної, індивідуальної роботи – більшість учнів
підвищили рівень сформованості моральних, громадянських, гуманістичних,
естетичних та інших якостей особистості і обрали шляхи майбутнього навчання та праці.
Проведення виховної години "Щаслива лапа"
до ІV Міжнародного уроку доброти.
Єдина виховна година з безпеки життєдіяльності та
правил дорожнього руху.
Обласна новорічно-різдвяна виставка «Новорічна композиція»:https://www.youtube.com/watch?v=wed17BN2Ooo
Всеукраїнський родинний
конкурс -виставка «Хліб – найбільший скарб»
Наш випускний в КАРПАТАХ . Щиро дякую, мої хороші випускники за чудову подорож! Я в захваті від того, що бачила: від гір, від річки та від Карпат. Я вас всіх люблю! Хай щастить Вам завжди й у всьому! Червень - 2021р
Ось і пролунав Останній дзвоник! Для випускників цей шкільний дзвоник справді останній. Я твердо вірю, що Вам, шановні випускники, не забракне сміливості та наполегливості, ви твердо крокуватимете до обраної цілі і зможете взяти на себе відповідальність за власну долю .
Ваш класний керівник - Наталія Миколаївна Царук
Щорічно 15 травня відзначається Міжнародний день сім’ї (International Day of Families). Це свято було проголошене резолюцією Генеральної Асамблеї ООН у 1993 році, усвідомлюючи роль сім’ї в житті суспільства. Читайте також Іменини в червні 2020 – як вибрати ім'я дитині З родини починається життя людини, тут вона формується як особистість. Сім’я - джерело любові та поваги. Будучи основою суспільства, вона залишається берегинею культурних традицій, загальнолюдських цінностей і наступності поколінь.
Справжня цінність у житті – це рідні та близькі люди. Вітаю з Днем сім'ї та бажаю взаєморозуміння, щастя, райдужних планів і безлічі цікавих занять. Нехай сім'я завжди буде міцною скелею, захистом від негараздів і розрадою в біді. Любові, краси, світлого майбутнього, достатку і спільного розвитку!
Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/lite/holidays/z-dnem-sim-ji-2020-ukrajina-kartinki-i-listivki-z-dnem-sim-ji-istoriya-svyata-10996940.html
В Україні з 2003 року в третю суботу травня відзначається День Європи відповідно до Указу Президента № 339р/2003 від 19 квітня 2003 року. Відправною точкою на шляху до встановлення Дня Європи вважається Декларація Шумана.
Пропоную переглянути відеоматеріал до даної теми виховної години.
https://www.youtube.com/watch?v=NoFS-XH14Oc
Святковий телемарафон до Дня матері ( 12.05.20р)
Урок спогад: 26 квітня – День пам’яті Чорнобильської трагедії.
Чорнобильська катастрофа – екологічно-соціальна катастрофа, спричинена вибухом і подальшим руйнуванням четвертого енергоблоку Чорнобильської атомної електростанції в ніч на 26 квітня 1986 року, розташованої на території України. Руйнування мало вибуховий характер, реактор був повністю зруйнований і в довкілля було викинуто велику кількість радіоактивних речовин
https://pon.org.ua/novyny/7060-26-kvtnya-den-pamyat-chornobilskoyi-tragedyi.html
Перегляд відеоматеріалу.
«В МАЙБУТНЄ – ЗДОРОВИМИ!» ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ
Сценарій свята до Дня збройних сил України
1-а ведуча:Добрий день, шановні гості, вчителі, батьки, учні і звичайно наші любі та найкращі чоловіки і хлопці! Ми раді вас вітати в цьому закладі, що ви знайшли час, наші дорогі батьки, і завітали на наше свято.
Назва
конкурсів
|
Команда
«80-х»
|
Команда
«2000»
|
Кінцевий
результат
|
1.Представлення команд
|
|||
2.Жартівливі перегони
|
|||
3. Найспритніша команда
|
|||
4. Влучний стрілець
|
|||
5. Шеф – кухар
|
|||
6. Збери сестричку чи братика до школи
|
|||
7.Дід Мазай і зайці
|
|||
8. Класики
|
|||
9.Ой , нагодуй, нагодуй
|
|||
10. Танцюрист диско
|
|||
11. Перетягування каната
|
|||
ТЕМА ПЕРШОГО УРОКУ В НОВОМУ 2018-2019 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
РЕКОМЕНДОВАНІ ТЕМИ
- орієнтуватись на вік школяра;
- враховувати актуальність проблематики.
- “Діти об’єднують Україну”;
- “Я люблю свою країну”;
- Добре тим, хто вміє дружити”;
- “Краса людини — її доброта”.
- “Наші земляки — герої Революції Гідності”;
- “Хочемо, щоб усі жили в мирі”;
- “Розкажемо Європі про себе”;
- “Українці серед інших європейських націй”;
- “Добрототворення — наша мета”;
- “Повага до європейських цінностей”;
- “Історія нескорених”
- “Як я бачу партнерські відносини Україна-ЄС”;
- “Будуємо справжню демократичну країну”;
- “Прагнемо миру!”.
ПРО ЩО РОЗПОВІСТИ?
соціальну відповідальність, чесність, терпимість до іншого, хоробрість та здатність постояти за себе та інших, добросовісність, правдивість, вміння працювати в колективі та здійснювати колективну роботу, ефективно протистояти будь-яким проявам насильства та жорстокості, готовність допомагати та підтримувати.
ЯК ПРОВЕСТИ УРОК
Ведучий: Із Великóднім святом вас!
З Великим Днем вітаю щиро!
Наснаги зичу вам всякчас,
І радости, й любови, й миру!
Ведуча: Благослови, Великий День,
На гарну справу від душі.
Віночок танців і пісень
У кожнім серці залиши!
Ведучий: Великдень – це свято Великої Лади Орелі, а з введенням християнства – свято паски. В давні часи починалося воно з Вербної неділі – Ладовиці, а завершувалося проводами покійних – Радовиці.
Ведуча: Великий день, Великдень – так називали це свято наші предки, трипільці, ще 7 тисяч років тому. Після 22 березня наставав великий світловий день. Це велика подія в житті хлібороба-оратая. Тому й мали її за свято, яке назвали Великий день Світла, Великдень Світла Дажбожого.
Щовесни люди раділи, що день збільшувався, ставав великим. Вірили, що взимку земля помирає, а навесні воскресає. Великдень – це свято воскресіння життя. Своїм корінням воно сягає у глибини багатотисячної Трипільської України-Руси, а також Індії, Єгипту, Сумерії, Греції, Риму, Вавилону, Ірану, Фригії, які отримали свій початок і культуру від оріїв, себто з прадавньої України.
Ведучий: Пізніше, з зародженням християнства, свято Великодня деякі народи відзначали і як воскресіння Ісуса Назарея, юдейського сина. А Великдень дає нам Сонце, яке дарує світло. І чарівнопісенні веснянки творять образ сонця-кола, по-санскритському – «каласа». Звідси і назва колач (коло, сонце). Колач, бабка– це святковий обрядовий великодній хліб, круглий, бо символізує сонце. Із занесенням в Україну християнства прийшли і чужі слова, зокрема, паска (великодній хліб, який печуть у п’ятницю). Слово означало «перескакування, перехід» (євреїв).
Ведуча: До речі, п’ятницю перед Великоднем почали називати Страсною, бо Христос у п’ятницю прийняв страсні муки. Цього дня не шили, не пряли, не тесали, не рубали дров. А в суботу готують крашанки, писанки, крапанки, шкрябанки, мальованки, видутки. Крашанки фарбували у червоний, жовтогарячий, зелений, золотистий, синій колір. Не годиться робити чорні, бо вони символізують кров лукавого. Творення писанок – це ціле таїнство.
Читець: Свічка, віск і писачок. І яйце вже – диво з див.
Ця символіка свята без початку, без кінця
Вимальовує життя зі звичайного яйця.
В таїні цій треба що? З Великоднього коша –
Свічка, віск і писачок. І – просвітлена душа. (Любов Сердунич).
Писанкарка: Яйце, діти, – це символ життя, символ оновлення світу. Радіючи весні, наші предки обмінювалися писанками, бо вважали їх символом весни і воскреслого життя ще в часи Трипілля (8 тисяч років тому). Яйце, зігріте сонцем, творить у собі зародок – першу цяточку червоної крови. Яйце-райце – таємниче зерно життя. Яйце є прообразом Усесвіту, але навиворіт: посередині жовток (сонце), далі небесна сфера (білок), за нею – земна твердь (шкорлупа). Писанки ніколи не варять, аби не вбити живу силу зародка. Їх не їдять, а дарують. Зберігають як священний оберіг. Санскритське (д.-укр.) слово пасана (писана) означало «розквітлість», «чудовість». Звідси походить і слово «писанка». Тому дівчину порівнюють із писанкою. Пізніше, з виникненням християнства, писанку почали вважати і символом воскресіння Христа.
Виконувати писанку могла лише та дівчина чи жінка, яка перед святами не сварилась і не гнівалася ні на кого, чисто вбрана, здорова, зі світлими помислами. Під час творення писанок ніхто не повинен заходити. Узори на яйце наносять писачком (писальцем) з допомогою воску і природних барвників. Першим їли освячене яйце. Це означало випросити добру долю і здатність до розмноження. Донедавна українці використували для писанок природні барвники, бо вони більш стійкі і не шкідливі. Жовту барву одержували з вільхових шишок і навару кори яблуні-кислиці; жовтогарячу й коричневу – з цибулиння, зелену – з луски молодого соняшника, темну – з дуба, фіалкову – з чорної вільхи. Фарбували і відваром листя медуниці, зеленим житом, корою, квітами. Узори пишуть воском. До Великодня готують спеціальне печиво: колач круглої форми; дрібні колачики (для бідних); бабку (бабу, білий хліб конусоподібної форми на 60 жовтках, з цукром і родзинками); нугати, пінники (коржі з білків, збитих із цукром); баранчики(печиво з дріжджового тіста у спеціальних формах). До свят готують і ковбасу, шинку, печене порося.
Ведуча: А що означають усі ті лінії, цяточки, візерунки на писанці?
Писанкарка: Кожен орнамент і знак на писанці є, діти, своєрідним символом. Їх більше ста! Символіка писанки близька до символіки вишивки, оздоблення обрядового хліба і гончарних виробів, а своїм корінням сягає прадавнини. Деякі символи (кривулька, безкінечник) були ще на глиняних глеках часів Трипілля. Писанка – це писане вітання, лист, послання, жива листівка по-сучасному. Одним знаком можна було багато сказати і побажати. Для цього слугували такі знаки:
колесо – символ і побажання досконалости;
сонце – світло, тепло, життя;
хрест – знак 4-ох сторін світу, безмежність простору;
трикутник – символ вогню, сили, безсмертя;
зерно, колосок – уособлення святої їжі;
дерево життя – символ небесної осі і скарбниці життя, безперервної і відновленої природи;
«свастя» (хрест із загнутими кінцями, гачковий хрест, тригвер) – знак вогню, рухоме сонце (давньо-санскритське «свастя» – це «щастя»).
«кривульки» – життєві шляхи;
дубовий листок – сила богів погоди, повноти життя і вічности;
«граблі» – символ дощу, води, яка йде з неба;
гілка – символ свіжої чесноти, добрих справ;
крапочки – небесні зорі.
Символіка барв є такою:
червона – радість життя, любов;
жовта – сонце, жито, життя, зорі, місяць, добрий урожай;
зелена – весна, воскресіння природи; багатство і розвій природи;
блакитна – небо, повітря, простір, вітер, свіжість, мир, здоров’я;
коричнева, бронзова – багата мати-земля, урожай;
чорна – дух померлих, пам’ять, світ потойбіччя; знак лукавого;
червоні цяточки – символ крови; символ радости, настання нового життя, воскресіння природи;
сполучення 4 – 5 кольорів – добробут, мир, любов, успіхи родини.
Галунки (крашанки) – це яйця, фарбовані у цибулинні.
Каруковані писанки – писані каруком (кістковий клей) дуттям фарби.
Ведуча: Існують легенди і пізнішої, християнської, пори. Коли навесні імператриця народила сина, того дня курка знесла яйце у червоних крапочках. Це передвіщало щастя. Те яйце подарували імператриці. Християнство народило ще одну легенду, яка оповідає, що Мати Божа пофарбувала яйця в різні барви, щоб маленький Ісусик забавлявся.
Читець:
По білому яйці воскові взори.
Мандрує писанка по мисочках
Із цибулиним золотим узваром,
З настоями на травах і корі,
На веснянім і на осіннім зіллі –
Жовтогарячо писанка горить
У філігранному сплетінні ліній. (І. Калинець).
Ведучий: Із запровадженням в Україні християнства до народних традицій у святкуванні Великодня додались і релігійні, а з ними – і деякі заборони. Страсна п’ятниця забороняла шити і прясти, рубати дрова. Але саме у п’ятницю печуть бабки і колачі. Кажуть: «хто у Страсну п’ятницю співає, той на Великдень плаче». До свята готувалися кілька днів. У Чистий Четвер (Навський Великдень, Великдень для померлих) миють, прибирають, білять, вдосвіта вмиваються непочатою водою, купаються. У суботу фарбують яйця. Ввечері біля храму розпалювали вогнища, аби коло них могли погрітися ті, хто прийшов на всенощну службу. Спати у Великодню ніч вважали гріхом. А хто не заснув, тому велика честь. Вигадали навіть повір’я: якщо в цю ніч спить господар – виляже пшениця, а як господиня – то льон.
У пасківник (спеціальний великодній кошик для святіння) кладуть бабку, сир, масло, кільце ковбаски, яйця, писанки, сіль, хрін. У цьому – відповідна символіка: кільце ковбаси означає добробут; яйце – земля, диво, бо в ньому життя і безсмертя; жовток – сонце і світ; сіль – мудрість; хрін – здоров’я, терпіння. Класти у пасківник чужі продукти (лимон, апельсин, ківі...) суперечить давнім українським звичаям. У пасківник ставлять і свічку, яку запалюють перед посвяченням, потім її доносять до хати.
Ведуча: Більше про народні вірування і звичаї, пов’язані з Великоднем, розкаже нам наша гостя ... .
Розповідь бабусі: Першими зі всенощної верталися дівчата. Вони казали: «Як за нами люди йдуть, так аби за нами свати йшли». Рушник, на якому святили бабку, вважали помічним при безсонні чи перелякові, його клали під голову. Шматочок сушеної бабки брали в дорогу при вирішенні важких справ, при цьому подумки проказували: «Я йду зі святою сіллю, святою паскою, то й ви всі до мене – з ласкою». Сушений вершечок від свяченої бабки має лікувальні властивості. Шкарлупу зі свячених крашанок не викидали, а закопували у хліві, щоб грім не бив; кидали курям, щоб краще неслися, носили на «біжучу» воду. Кістки від свяченого м’яса закопували на городі: від осоту.
Існують і народні прикмети, пов’язані з Великоднем: якщо свято випадає на початок квітня, весна буде ранньою і теплою, якщо на другу його половину, то дощовою і холодною.
Великдень – це родинне свято, бо збирає всю родину або й рід. Перш, аніж сісти за святковий стіл, починали обрядове вмивання крашанками: усі вмивалися з миски, на дно якої у воду клали 3 червоні крашанки і монети. Першими вмивалися дівчата, аби бути гарними, потім хлопці і мати, відтак – батько.
Ведучий: Після вмивання крашанками, «аби щоки були рум’яними», починалося розговіння: сідали снідати. Батько обрізав зі свяченої бабки скибочки з трьох боків, приказуючи: «Бог-отець, Бог-син і Бог-дух святий». Ці окрайці тримали до кінця свят і віддавали худобі. Потім батько розрізав кілька крашанок, бажаючи кожному: «Дай, Боже, щоб і нарік дочекатися світлого свята Великодня у щасті та здоров’ї!». Саме закінчувався великий піст. Після розговіння діти і молодь ішли на вулицю або на майдан, до річки, де вітали один одного з Великоднем. Ось так:
Ведучі (одне одному): З Великоднем тебе здоровлю! (Тричі цілуються та обмінюються крашанками).
Ведуча: Поцілунок тричі символізував прощення помилок. А «воістину» означає «справді». Далі дівчата співали у колі веснянки, грали ігри. Набравши крашанок, діти грали «навбитки», цокаючись: хто кому більше розіб’є, той усі розбиті забирає собі. Так вчились визначати, чи міцне яйце. Кожна дівчина дарувала писанку тому хлопцеві, до якого лежало серце, а ще дарувала вишиту нею хустину, а він купляв щось дівчині. Котили крашанки з горбочка: так ворожили на свою долю.
Ведучий: На Великдень ставили на майдані гойдалку. Хлопці робили гойдалки (орелі), гойдали дівчат.
Ведуча: Ой! Стільки цікавих звичаїв! От якби і на наш Великдень відродити їх!
Ведучий: Ось для того ж ми сьогодні їх і згадуємо. А скільки їх уже забулося, зникло через наше поклоніння чужим звичаям!
Ведуча: А ще я знаю, що після Великодньої неділі наставав обливний понеділок, бо, за давнім звичаєм, дівчата і хлопці обливалися водою. У понеділок уже ходили в гості до родичів, віншували з Великим Днем. Там грали у «Перстень». Зіграємо? (Ведучий пояснює правила гри).
Гра «Перстень». Усі стають у коло. «Ганна» – в середину. З рук у руки передають «перстень» (ґудзик, камінчик). «Ганна» вгадує, у чиїх долонях «перстень». Вгадає – міняється місцями з тим, у чиїх руках був «перстень». Передаючи «перстень», співають:
На чиїй руці, на мережаній, перстень упав.
Бух, бух, буханець, та встань, та не плач.
Якщо не вгадала, співають:
Не вгадала Ганна, не вгадала панна...
Ведуча: Постривай! А може, ще хтось їх знає? Послухаймо прислів’я.
Діти:
- Не кожний день – Великдень, а хліб – не бабка.
- Шити, білити, пекти і варити, завтра – Великдень.
- Де ще той у Бога Великдень, а він уже з писанками та крашанками.
- Обійдеться на Великдень без гречаної паски.
- На Великдень – гарний день: перший раз кує зозуля.
- На Великдень сорочка хоч лихенька, аби біленька, а на Різдво хоча й сирова, та аби нова.
- Дороге яєчко к Великодньому дню.
Ведучий: Розписували від 30 писанок до копи (60) і стільки само крашанок, аби третину роздати дітям-віншувальникам, 4 закопати по краях поля, 1 – 2 віднести на пасіку, частину на кладовище, зо два десятки йшло на взаємні вітання-обмін, на ігри-навбитки. Писанка – це своєрідна візитівка роду.
Читці:
1. Я з-за столу не вставала, на яєчку малювала
Гарна писанка у мене, бо вона – для тебе, нене! (А. Крат).
Сяду собі скраєчку і розмалюю яєчко:
Хрестик, зоря, віконце... І стане воно – мов сонце. (А. Камінчук).
Так єднайтесь, молодята, наче у тім раю.
Ведуча: Пом’янімо прабатьків наших, Першородителів, хвилиною мовчання і запаленою свічкою, вшануймо вічну пам’ять про предків. Подумки згадаймо їхні безсмертні імена.
Запалюють свічі.
Ведучий: У народі є повір’я: світ буде доти стояти, доки будемо писанки писати і «гріти Діда». Тож світ є і вічно буде! Заспіваймо ж хвалу воскреслому, вічному життю. Бо воскресає Природа – і воскресає Україна, воскресає наша духовність і незалежність, наша національна свідомість. Воскресають і рідні народні традиції. «Нарід без власної автентичної культури зникне», – писав мислитель Девід Лейн. А ми ж маємо власну, автентичну, культуру. Не даймо їй зникнути, бо зникнемо й самі.
Ведуча: Торжествуй же, душе українська! Слався, Великий день Світла-Сонця!
Читець (під супровід мелодії): Дай, Боже, вам від Великóдня до Великóдня з роси і з води, аби вашу хату лихо минало, а щастя на лаві сідало від Великóдня до Великóдня на цілий рік, поки вам пан Біг назначить вік! Зі святом вас! Із великим днем віншуємо вас! Із Великоднем будьте здорові й живіть у любові!
Х
|
В
|
И
|
Л
|
Я
|
О
|
І
|
|||
Д
|
Д
|
|||
А
|
Але у душі вона майже прийшла
І посмішки щирі вам принесла!
Ведуча 1 Ці посмішки людям ви віддавайте,
До них частину душі додавайте,
І шарму жіночого трохи вкладайте,
Парфумів краплинами це поливайте,
Весело все у житті ви сприймайте -
І щирі вітання від нас ви приймайте!
- Яка сила прискорює зношування
чобіт? (Сила тертя).
- Що охолоджується швидше: чай чи
жирний суп? (Чай, у супі жир утримує тепло)
- Чому у закритій каструлі вода
закипає швидше, ніж у відкритій? (Менше випаровування)
- Чому гострим ножем легше різати?
(Більший тиск)
- Чому іржавою голкою важче шити?
(Через більшу силу тертя)
- Чому глина і тісто при
нагріванні твердіють, а не розм’якшуються? (Відбувається випаровування
вологи)
- Яка країна славиться своїми
сирами та годинниками? (Швейцарія)
- Яку тварину не будуть їсти в
Індії і чому) (Корову, бо її вважають священною твариною)
«БЕЗСМЕРТНА СИЛА ЛЮДСЬКОГО ДУХУ» ДЕНЬ ПАМ ЯТІ ЖЕРТВ ГОЛОКОСТУ
• познайомити учнів з темою Голокост, як одним із прикладів жорстокого ставлення фашистів до людей;
• розкрити зміст подій, пов'язаний з трагедією в Бабиному яру,
• продовжувати формувати основу культури міжнаціональних відносин у суспільстві,
• виховувати почуття гуманності та сприяти формуванню толерантності у міжнаціональних відносинах,
• виховувати гордість за тих співвітчизників, які віддали своє життя заради інших,
• учити співчувати, співпереживати та допомагати ближньому.
Дидактична цінність: використання даного матеріалу на уроках з історії рідного краю, історії України, виховних годинах .
Обладнання : відеозапис «Бабин Яр», плакати, фотографії, відєо Муслім Магомаєв "Бухенвальдский Набат",пісня Александра Розенбаума «Долгая Дорога Лета»
Зникають покоління, які пережили страхіття масових знищень, жахливу трагедію людства - Голокост. Поволі відходить страх… Пам’ять поступово заспокоюється… Натомість виникає переживання, що невдовзі все це стане «історією», тобто перестане бути безпрецедентним актом знищення мільйонів невинних людей. Ми маємо зробити все, щоб молодь знала, пам’ятала ці страшні сторінки людства, щоб діти ніколи не стали жертвами, катами чи байдужими спостерігачами .
Голокост” у перекладі з давньогрецької означає “цілоспалення", “знищення вогнем”, “жертвоприношення”. Уже в середині 20 сторіччя слово «голокост» вживали в пресі щодо хвилі терору проти єврейського населення Європи початого Адольфом Гітлером. Із середини 50-х років 20 сторіччя слово "Голокост" загальновживане стосовно політики винищення нацистами під час Другої Світової Війни євреїв та інших народів Європи.
Німеччина зазнала поразки у першій світовій війні.
Економічна криза 20-х років і жахливі економічні втрати, понесені в ході війни, призвели до обвальної інфляції. Більшість населення жило в постійному страху скотитися у болото убогості.
Націоналістичні партії звинувачували в усьому демократичні реформи, угоди, а головне євреїв, які, як вважали ці партії, хочуть перетворити всіх німців на своїх рабів, в вимиранні німецької нації.
Найбільшою партією нацистів була Націонал-соціалістична партія Німеччини, очолювана Адольфом Гітлером. Вона обіцяла повернути Німеччині колишню славу, встановити в країні порядок і дати німцям роботу і хліб.
Головним, на думку нацистів, що повинно об'єднувати людей, це їхня раса. Раса істинних арійців - це еліта, вона покликана керувати нижчими расами. Була поставлена мета - підпорядкувати собі всі народи, а тільки один народ - євреїв, знищити повністю, включаючи дітей.
У 1939 році німецька армія окупувала Польщу, розв'язавши тим самим Другу світову війну. Легкі перемоги на початку війни дала Гітлеру можливість втілити свої задуми в життя. Він почав знищення єврейського народу, в основному вихідців з Польщі, де проживала найбільш значна частина європейського єврейства.
Для виконання цього плану євреї були зігнані в «ґетто» - житлові зони,куди нацистами насильно зганялися євреї для компактного мешкання., були організовані трудові, концентраційні табори і табори знищення, в які доставлялися євреї . Нездатних трудитися вбивали відразу, решта була приречена на смерть від голоду і хвороб.
Поки гітлерівців супроводжував успіх вони хотіли завершити геноцид і для цього було створено концентраційні табори. Серед них Освенцім, Собібор, Маутга́узен та Бухенва́льд .
ОСВЕНЦІМ
Освенцім – комплекс німецьких концтаборів: Освенцім, Освенцім-Бжезінка
Аушвіц-Біркенау, що розташовувався в 1940-1945 рр.. на півдні Польщі, біля міста Освенцім, в 60 км на захід від Кракова поєднував у собі три табори: тюремний табір, табір для знищення і табір для використання рабської праці.
Старих і жінок з дітьми відправляли в "душогубку" відразу, буквально через кілька годин. Здорових чоловіків і жінок посилали працювати в майстерні та на фабрики, спеціально побудовані при таборі. Деяких ув'язнених примушували обслуговувати сам "виробничий цикл" знищення.
У цьому і інших таборах проводилися жахливі, що часто приводили до смертельного результату, експерименти, як в області традиційної медицини, так і з метою відпрацювання найбільш ефективних методів масової стерилізації "расово неповноцінних" груп. У якості "піддослідних" вважали за краще використовувати жінок і дітей.
Близько 1,5 мільйона людей 28 народностей загинуло в цьому таборі.
Собібор
Цей табір був побудований в березні 1942 року з єдиною метою:
якомога швидше знищити максимально можливу кількість людей.
У Собібор прямували ешелони євреїв з Східної Польщі, Радянського Союзу, Австрії, Голландії, Бельгії та Франції .
В'язнів роздягали в бараці, або у дворі. Їх одяг, їстівні припаси і цінності сортували і відправляли на склади. У жінок відрізали волосся, яке теж надходило на склад.
Голих людей по вузькому обгородженого проходу заганяли в п'ять газових камер із загальною "пропускною потужністю" до 500 чоловік, а трупи потім спалювали у відкритій печі крематорію, або скидали в загальну могилу.
Маутга́узен
Маутга́узен) — німецький концтабір біля міста Маутгаузен (Австрія) в 1938—1945 роках був одним з найстрашніших концтаборів.
На території табору був барак, оточений кам'яною стіною, що називався «Блоком смерті» і який використовувався, як тренувальний табір для підготовки елітних відділів СС. В'язні виконували роль «м'яса» для побиття та знущань. У будь-який час в барак міг увірватися відділ «учнів» і забити скільки завгідно людей. Кожен день в таборі гинуло більше десяти осіб. Якщо «норма» не виконувалася, це означало, що наступного дня очікуються ще більші звірства.
В'язнями Маутгаузена було близько 335 тисяч осіб; страчено понад 122 тисяч чоловік (понад 32 тисячі — радянських громадян; серед них генерал Д. М. Карбишев)
Кілька тіл в'язнів у концентраційному таборі Маутхаузен-Гузен, Австрія. В'язнів змушували працювати на каменоломні, поки вони не ставали занадто слабкі, тоді їх вбивали.
Бухенва́льд
Бухенва́льд — нацистський концентраційний табір, заснований гітлерівцями влітку 1937 року, діяв 8 років, до 1945 року. Бухенвальд не був табором смерті. Тут не було газових камер. Проте у таборі смерті загинуло близько 50 000 невинних людей — переважно євреїв та політичних в'язнів, серед яких радянські (українські включно) військовополонені, цигани. Їх вбивали камінням, різками, топили в гною, кастрували, нівечили, морили голодом.
Деяких людей навмисне заражали вірусами задля медичних експериментів. Дружина командувача табору Ільзе Кохвідома тим, що мала абажури та рукавички, виготовлені з людської шкіри. Для цього відбиралися вязні, котрі мали викарбовані на своїй шкірі найбільш мистецькі татуювання — їх затримували та вбивали уколами. Дорога концтабором була закривавлена, адже ніхто не ходив спокійно – потрібно було лише бігти. Вздовж дороги стояли есесівці, які били та натравлювали на в’язнів собак. Зупинився, спіткнувся чи допоміг іншому – смерть.
Масові вбивства були для фашистів своєрідною розвагою. Наприклад, полюбляли есесівці влаштовувати своєрідні медичні огляди. Людей зганяли на околицю табору, а потім по одному викликали до «лікаря», який розпитував про скарги на здоров’я. Потім жертву ставили до стіни, начебто для того, щоб виміряти зріст, а вже за кілька секунд вбивали пострілом у потилицю. За офіційними даними у Бухенвальді загинуло 8483 радянських військовополонених.
Коли американське військо звільнило табір у 1945 році, стало ясно, що в жахливих умовах перебувало 20 000 в'язнів.
У 1933 – 1945 роках війська фашистської Німеччини знищили близько 6 млн. людей тільки за приналежність до єврейської нації. Така цифра зафіксована у вироках Нюрнберзького трибуналу.
Однак точних цифр немає, й навряд чи вони коли-небудь з’явиться, адже до кінця Другої світової війни нацисти знищували табори смерті та поховання. До того ж часто єврейські громади знищувалися цілком, і не залишалося рідних, близьких, друзів, які могли б розповісти про їхню смерть.
Символом трагедії Голокосту та нацистських злочинів в Україні є Бабин Яр (м. Київ) - могила десятків тисяч євреїв, а також українських патріотів, військовополонених, циган та інших громадян.
Это – жизнь. И мало в ней святого.
И у ЗЛА – прописки нет в аду.
Бабий Яр. Теперь два этих слова
Навсегда стоят в одном ряду.
В списке, где Освенцим и Треблинка,
Бухенвальд, Дахау, Равенсбрюк.
Собибор, Майданек… Не заминка, -
Времени на всех не хватит, друг.
В Бабьем Яре спорит с тишиною
Надпись из давидова псалма:
«Боль моя всегда передо мною».
Это голос сердца – не ума.
Это искра Ветхого Завета.
В ней спрессован всех времён пожар.
Вы, живые, помните об этом,
Чтоб не повторился Бабий Яр.
Що ж то за місце таке страшне, яка історія його виникнення?
Бабин Яр — урочище на північно-західній околиці Києва.. Перша згадка — у 1401, коли володарка цієї землі жінка-шинкарка («баба») продала її Домініканському монастирю. У 15 — 17 ст. згадується також як урочище Бісова баба, Шалена баба.
У 1935 році Товариство сприяння обороні, авіаційному і хімічному будівництву (Тсоавіахім) вирішило побудувати в Бабиному яру стадіон для проведення показових всеармійські стрілецьких змагань. Для скорочення термінів будівництва був задіяний спосіб переміщення ґрунту за допомогою спрямованих вибухів.
У результаті замість схилу гори утворилася рівний майданчик, обгороджений, з одного боку уступом (результат вибухів) - крутою стіною, заввишки від 12-ти до 17-ти метрів і довжиною до ста метрів, а з інших сторін - яром. До стадіону вів вузький пологий спуск . Як зазначив керівник будівництва стадіону: "Бабин яр за своїми природними умовами - прекрасне природне стрільбище".
На жаль, його слова стали пророчими.
Під час Великої Вітчизняної війни окупанти, які захопили Київ 19 вересня 1941, використовували Бабин Яр для проведення масових розстрілів.
24 вересня на Хрещатику НКВД підірвало два будинки, де влаштувалися представники окупаційної адміністрації. Вибухи і пожежі влаштовувалися і в наступні дні, було зруйновано близько 940 великих будівель. Нацисти розцінили це як привід для ліквідації єврейського населення.
Чверть жителів міста становили євреї. За переписом населення 1939 р. у Києві проживало 846,7 тисячі жителів, зокрема українців — 53,2%, євреїв – 25,5%, росіян - 16,5%.
26 вересня 1941 року зондеркоманда захопила дев'ять провідних рабинів Києва і наказала їм звернутися до населення: "Після санобробки всі євреї і їхні діти, як елітна нація, будуть переправлені в безпечні місця ..."
Близько двох тисяч оголошень українською, російською та німецькою мовами з’явилось на вулицях Києва 28 вересня 1941 р. Підпису не було. Пояснень також.
Мешканці міста могли отримати інформацію тільки з тексту: «Взяти з собою документи, гроші, коштовності, а також теплу білизну та інше». «Будуть кудись перевозити», - вважали всі. «Хто не підпорядкується цьому розпорядженню, буде розстріляний».
Отже «хто підпорядкується, розстріляний не буде», думали євреї Києва.
І люди пішли…
З раннього ранку 29 вересня 1941 р. через усе місто йшли десятки тисяч євреїв. Люди несли валізи й вузли, везли хворих і літніх родичів. Родичі й друзі проводжали їх, не підозрюючи про майбутню трагедію.
В кінці вулиці створили пропускний пункт, все що за ним відбувалося було невидимо з боку. По черзі туди відводили по 30-40 чоловік, де у них відбирали речі і примушували роздягатися. Після цього поліцаї за допомогою палиць заганяли людей до краю яру глибиною 20-25 метрів. На протилежному краю розташовувався кулеметник. Постріли спеціально заглушалися музикою і шумом літака, що кружляли над яром. Після того як рів заповнювався 2-3 шарами трупів, зверху їх засипали землею.
Владико світла, доброти і правди,
Звідси, з небес, на землю нашу стань.
Тут людська кров, пролита без пощади,
Горить в могилі, як незгасна грань.
Утіш плачі і зойки в тьмі глибокій,
Серця розбиті ласкою вгорни;
Даруй святому праху вічний спокій,
Благословенні, непробудні сни.
Ми тут лежимо в піску та глеї,
На всі сторони світу простерті
Євреї, євреї, євреї,
Діди, матері, немовлята.
Господи, дай нам відпочити
Від смерті,
Сторож Лук'янівського кладовища Сергій Іванович Луценко, колишній очевидець страшного злочину, розповідав: «Століттями ховали на Лук'янівці мерців, але прокляті фашисти за один тиждень поховали в Бабиному Яру стільки, що й на трьох кладовищах не вкладеш ... Зі сторожки на кладовищі було добре видно, як людей роздягали догола, як з автоматів і кулеметів розстрілювали поставлених над прірвою, як хапали дітей за ніжки, піднімали і кидали живими в яр ».
Господи, за що нам ця спокута —
Куля гітлерівська гостра й люта!
А за що загнали разом з нами
Непорочних діточок до ями?
Згасла в небі наша мить остання,
Та не згасли стогони й волання.
Наші скарги, голоси засмути —
Доки світу й сонця — буде чути!
Подальші розстріли євреїв відбулися 1, 2, 8 і 11 жовтня 1941, за цей час було розстріляно близько 17 00 євреїв.
Масові розстріли у Бабиному Яру та розташованому поруч із ним Сирецькому концтаборі проводилися і пізніше, аж до звільнення Києва від окупації. Зокрема, 10 січня 1942 року було страчено близько 100 матросів і командирів Дніпровського загону Пінської військової флотилії, а 18 лютого 1943 року — трьох футболістів київського «Динамо»: Миколу Трусевича, Івана Кузьменка та Олексія Клименка (за деякими даними частина з футболістів були співробітниками НКВД, що і стало причиною розстрілу. У 1941—1943 роках у Бабиному Яру розстріляно 621 члена ОУН, серед них і відома українська поетеса Олена Теліга разом із чоловіком.
Відступаючи з Києва і намагаючись приховати сліди своїх злодіянь, нацисти в серпні - вересні 1943 вирили і спалили на відкритих «печах» безліч трупів, кістки перемелювалися на спеціально привезених з Німеччини машинах, попіл був розсипаний по всьому Бабиному Яру.
У різних публікаціях даються різні цифри загальної кількості знищених у Бабиному Ярі — приблизно від 70 тисяч до 200 тисяч осіб. У 1946 році на Нюрнберзькому процесі наводилася оцінка близько 100 тисяч осіб, згідно з висновками спеціальної державної комісії для розслідування нацистських злочинів під час окупації Києва.
Звичайний яр, брудний і неохайний,
Тремтливі віти двох блідих осик.
Ні, це не тиша... Незгасимий крик.
Блищить на мокрій ткані крутоярів
Розбите скло старечих окулярів
І дотліває кинутий набік
Скривлений дитячий черевик.
Могильний вітер з тих ярів повіяв,
Чад смертних вогнищ, пил дрімучих згар.
Дивися Київ, гнівнолиций Київ,
Як полум'ям метався Бабин Яр.
За пломінь цей не може буть покути.
За погар цей нема ще міри мсти.
Будь проклят той, хто зважиться забути!
Будь проклят той, хто скаже нам: прости!
Свої "Бабині Яри" є практично в кожній з окупованих нацистами областей України. Масові розстріли були далеко не єдиним методом знищення радянських євреїв. Уже в перші тижні війни людей заживо спалювали в Галичині й інших областях Західної України. Окупанти застосовували найжорстокіші способи знищення людей, особливо маленьких дітей. Нацисти кидали їх живими в могилу, підкидали в повітря й ловили на багнети, роздирали, змазували губи отрутою. Євреїв топили в річках, болотах, колодязях, кидали в стовбур шахт, замуровували живими, розпилювали на частини.
У Харкові в грудні 1941 р. був уперше випробуваний і потім успішно застосований фургон-"душогубка", у якому людей убивали вихлопними газами автомобілів . Протягом листопада-грудня понад 1000 євреїв були розстріляні в якості заручників.
Масові страти євреїв пройшли також у Дніпропетровську, де було розстріляно 10.000 - 12.000 людей.
Майже всіх 18.000 євреїв Дніпропетровської області було знищено до лютого 1942р.
У Донецькій області близько 12.000 євреїв було розстріляно з жовтня 1941 р. по січень 1942 р. Для вбивств були використані занедбані шахти, зокрема в Горлівці.
Особливістю знищення 8500 євреїв Запорізької області стало вбивство восени 1942 р. у Мелітополі приблизно 3000 дітей від змішаних шлюбів.
8 жовтня 1941 р. німецько-фашистські мерзотники оголосили реєстрацію єврейського населення м. Мелітополя. Зігнавши 1800 єврейських родин біля Бердянського мосту, там усіх розстріляли. У висадженого млина орда п'яних автоматників змусила 3000 жінок, дітей і старих лягти в протитанковий рів обличчям вниз, потім їх усіх розстріляли.
А день осенний прозрачен,
медлителен, вечен.
Толпы текут – темные на свету.
Тихо дрожит тополей последние свечи,
И в воздухе:
- Где мы? Куда нас ведут?
- Куда нас ведут? Куда нас ведут
- Куда? – вопрошают глаза
в последней мольбе.
И процессия длинная и безысходная
Идет на похороны к себе…
Через жахи гетто і нацистських таборів смерті пройшли безліч чоловіків, жінок і дітей, яким, проте, вдалося вижити. Всі вони хочуть донести до кожного з нас найважливішу думку - думку про тріумф людського духу . Люди, які пережили Голокост, будуть з нами не вічно. Але пам'ять про те, що вони пережили, повинна залишатися з нами.
27 січня 2005 році спеціальною резолюцією ООН був заснований Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту на честь звільнила в’язнів концтабору Освенцим (Аушвіц-Біркенау) радянською армією.
За рішенням Кнесету в 1953 році, коли на честь вшанування пам`яті жертв і героїв Голокосту був заснований ізраїльський Інститут Катастрофи і героїзму Яд Вашем . Людей, які були готові на самопожертву заради іншого, стали називати Праведниками народів світу. Присвоєння звання Праведник світу виражає собою прагнення єврейського народу віддати шану іншим національностям, які, ризикуючи своїм життям, рятували євреїв під час фашистської навали. Визнані Праведником світу отримують медаль і Почесну грамоту, а їх імена увічнюють в Яд Вашем на Горі Пам`яті в Єрусалимі.
На підставі Закону Держави Ізраїль про Пам’ять Катастрофи (1951 р.) високе звання "Праведник народів світу" отримали 23788 чоловік (за даними «Яд Вашем» на 01.01.2011), вихідці з 45 країн світу; серед них – християни і мусульмани, віруючі і атеїсти, чоловіки і жінки, люди всіх професій та різного віку, освічені та неграмотні, багаті та бідні. Єдине, що їх об’єднувало, це людяність і мужність, прагнення в жорстоких умовах фашистського терору зберегти найкращі моральні якості людини. Найбільше Праведників, які ризикували власним життям заради рятування інших, є у Польщі – 6266, Голландії – 5108, Франції – 3331 та Україні – 2363 особи.
Серед українців – Праведників народів світу чільне місце займає протоієрей Олексій Глаголєв (1900-1972), який рятував у себе в будинку єврейську родину Міркіних.
Митрополит української греко-католицької церкви Андрей Шептицький, який ризикуючи власним життям, перебуваючи під суворим наглядом поліції теж переховував євреїв у власній резиденції та греко-католицьких монастирях. Він писав листи до Гітлера, Папи Римського, у яких просив припинити розстріли євреїв. Перший наважився звинуватити Гітлера у масових вбивствах мирного населення. Особисто Андрей Шептицький врятував 400 чоловік. У 1973 році у Тель-Авів на знак вдячності йому було встановлено пам’ятник.
Понад 2200 українців є Праведниками світу, їхні імена викарбувані на Стіні честі у Єрусалимі.
Пам'ять про людей, які рятували світ, обов'язково мусить залишитись для наступних поколінь. Тоді на Землі не переведуться люди, які у разі потреби зможуть врятувати світ...
Допоки жива людська пам'ять, трагедію Голокосту слід згадувати із соромом і жахом. Людство мусить не забувати про мільйони ні в чому неповинних євреїв і представників інших меншин, про чоловіків, жінок і дітей, яких було знищено варварськими методами, і віддавати їм належну шану. В ті часи понад півтора мільйона українських євреїв було знищено нацистами . Було втрачено сотні єврейських громад, які упродовж століть збагачували національне життя України. Нікому не може бути дозволено применшувати кількість жертв Голокосту.
Пройдуть роки, але ніколи не забудуться криваві злочини нацистського «нового порядку»: страхіття гітлерівських концтаборів, масових розстрілів, душогубок, убивств.
Якби фашисти не були розбиті
Могутнім залпом наших батарей,
Чи міг би залишитися на світі
Незнищеним хоча б один єврей?
То в кожнім іудейськім поколінні
Нехай звучить молитва на устах
Про тих, які зуміли у Берлін
Повергнути знеславлений рейхстаг
Людство не повинно забувати, що нацистські табори смерті починалися з ненависті, забобонів й антисемітизму. А пам'ятаючи про витоки зла, завжди протистояти спробам розпалити ненависть і міжнаціональну ворожнечу. Пам'ять про Голокост необхідна нам, щоб наші діти ніколи не були жертвами або байдужими спостерігачами проявів ворожнечі. Тепер, коли Голокост відходить у минуле, нинішнє покоління має продовжити естафету пам'яті, відстоювати гідність людини і докладати зусиль до недопущення ґеноцидів і злочинів проти людяності.
Голокост нам треба пам’ятати,
Адже пам'ять – то є наша совість.
Помилок таких не допускати,
Не писати геноциду повість.
Процвітай і слався, Україно мила!
Кращого життя ти, вірю, гідна,
В об’єднанні й мирі наша сила!
А вона нам зараз так потрібна!
Для багатьох народів незалежна Україна стала батьківщиною. Мир і злагода — це головне, що нам потрібно сьогодні. Пам'ятаючи про трагедію минулої війни, ми з надією дивимося в майбутнє і віримо в нашу державу.
Народе, що дав геніїв великих,
Народе, що несеш із світових глибин
Високий чесний дух серед обмовин диких,
Низький тобі уклін!
Нас хліб живив один, одні поїли води,
Ділили, як брати, ми радість і печаль.
І нам за землю цю, за цвіт її свободи
Життя віддать не жаль.
Нас не зломить повік, бо ми не поодинці,
А попліч ідемо крізь темряву негод...
Не умирать, а жить, євреї, українці!
Нехай живе народ!
(Звучить 13 симфонія Д. Шостаковича «Бабин Яр») .
Немає коментарів:
Дописати коментар