В'язання гачком


№ 1. Тема  уроку: Вибір та обґрунтування теми проекту. Планування роботи з виконання проекту.  Методи проектування виробів. Вибір виробу для виготовлення проекту.
Мета: ознайомлення з методами проектування виробів та планування роботи над проектом; розвиток умінь збирати, опрацьовувати й аналізувати інформацію; виховання дружніх стосунків у класі, уміння працювати в колективі.
Методи: робота в групах, рефлексія, проектування, робота з джерелами інформації.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: інформаційні картки, таблиця Послідовність виконання проектної роботи , картка-алгоритм створення проектної роботи, додаткові джерела пошуку необхідної інформації (газети, журнали, мережа Інтернет).
Тип заняття: набуття учнями нових знань.
Завдання для учнів:
• ознайомитися з методами проектування;
• скласти план роботи над проектом;
• підібрати потрібну для проектної роботи інформацію.

Хід заняття
І. Організаційний момент
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці алгоритм:
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на алгоритм, записаний на дошці. Я пропоную кожному з вас, скориставшись ним, дати собі установку на успіх. (Учні, використовуючи вправу «Незакінчені речення», озвучують свою «установку на успіх». Наприклад:«Я хочу отримати нові знання», «Я можу бути уважним і працьовитим», «Я наполегливо працюватиму». Підсумовуючи вищеозначені «установки учнів на успіх», учитель висловлює побажання.)
Я побажаю, діти, щоб вам хотілось вчитись,
Щоб ви могли дізнатись корисного багато,
Щоб дружно працювали і завжди успіх мали!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель оголошує тему і мету уроку.
У ч и т е л ь. Діти, вам відомо, що для того, щоб отримати потрібний результат, насамперед необхідно чітко спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибрати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів. Отже, якщо ви навчитеся планувати свою роботу над виконанням проекту, це дасть можливість цілком реалізувати свій творчий задум.
ІІІ. Вивчення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Перш ніж перейти до планування роботи над проектом, пригадаймо, з якими методами проектування ви вже ознайомилися в попередніх класах. (Учні дають характеристику методам фантазування та комбінування.) Окрім розглянутих методів, у проектуванні різних промислових виробів (одягу, взуття, прикрас, іграшок, машин тощо) широко застосовують метод, що називається методом фокальних об’єктів.
Об’єкт, який удосконалюють за допомогою цього методу, називають фокальним, оскільки його ставлять у центр уваги (фокус). Суть методу полягає в перенесенні ознак випадково вибраних об’єктів на фокальний об’єкт. Наприклад, якщо вдосконалюваним (фокальним) об’єктом є олівець, а випадковим — тигр, то маємо сполучення на зразок
«смугастий олівець», «хвостатий олівець» тощо. Розглядаючи ці сполучення і розвиваючи їх, іноді вдається знайти оригінальні ідеї (наприклад, «хвостатий олівець» втілюється в олівець-ручку з гнучким тримачем (хвостом) — досить відома конструкція).
Послідовність застосування методу фокальних об’єктів така:
1) вибір фокального об’єкта (наприклад, поличка для книг);
2) вибір трьох-чотирьох випадкових об’єктів (зазвичай вибирають навмання зі словника, каталогу, технічного журналу тощо, наприклад: «кіно», «змія», «каса», «полюс», «машина»);
3) складання переліку ознак (властивостей) випадкових об’єктів(наприклад, кіно: широкоекранне, звукове, кольорове, об’єм не тощо);
4) висування ідей шляхом надання фокальному об’єкту ознак випадкових об’єктів (наприклад: звуковий годинник, об’ємний годинник, годинник для театру тощо).
Не обов’язково, щоб усі обрані об’єкти якимось чином підходили до об’єкта, що вдосконалюється, але, використовуючи цей метод, можна вибрати велику кількість найрізноманітніших варіантів.
Робота з інформаційними картками
Учитель просить звернути увагу учнів на інформаційні картки(див. додаток А), які лежать у них на столах, та прочитати наведену інформацію. Учні самостійно опрацьовують матеріал карток,після чого вчитель звертається до дітей із запитаннями:
♦♦Що таке проект?
♦♦Які існують види проектної діяльності?
♦♦З яких етапів складається творчий проект?
Робота з таблицею «Порядок виконання проектної роботи»
ПІДГОТОВЧА
РОБОТА НАД
ПРОЕКТОМ
Визначення теми й мети проекту;
• визначення результату проектної діяльності (ідеї для проекту, вибір об’єкта проектування);
• розробка критеріїв оцінювання проектної роботи;
• створення робочої групи (розподіл обов’язків між учасниками групи)
ПЛАНУВАННЯ
ДІЯЛЬНОСТІ
Вибір методів пошуку й аналізу інформації;
• проведення дослідницької роботи;
• очікувані результати;
• виготовлення виробу;
• презентація проектної роботи
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Час настав відкласти діло й руханку зробити сміло.
Уявіть, що ми із вами летимо поміж зірками,
Тут великі, і маленькі, і сумні, і веселенькі.
Ми їх радо обіймаєм, у кишені набираєм.
А вони летять, танцюють, з нами весело жартують.
Добре нам серед зірок, але час знов на урок!
Тож, припинимо ми жарти й знову сядемо за парти.

V. Практична робота
Створення робочих груп для роботи над проектом. Вибір теми проекту та спільне обговорення             
 шляхів його реалізації . Чохол для горнятка
Пропонований нами об’єкт проектування — плетені чохли для горнятка,які можна використати як оздоблення одягу, елемент настінного панно, аплікації, а також як оздоблення базової моделі, наприклад:косметички, гаманця, чохла для мобільного телефону (окулярів),
серветки, килимка, декоративної подушки, гольнички, прихватик під гаряче, пінеток, капців, іграшок тощо.
Розроблення критеріїв оцінювання проекту
Орієнтовні критерії оцінювання виконаного проекту
Аргументованість та актуальність обраної теми, її практична спрямованість.
Обсяг і повнота розробок, послідовне та змістовне виконання всіх етапів проектування, їх завершеність.
Аргументованість запропонованих рішень, висновків.
Рівень творчості, оригінальність теми (конструкції виробу),знайдених рішень.
Якість пояснювальної записки: оформлення, відповідність стандартним вимогам.
Привабливість виготовленого виробу, його якість, функціональність, економічність використаних матеріалів.
Складання плану роботи з виконання творчого проекту.Обговорення змісту та виду пояснювальної записки проектної роботи(Орієнтовний зміст пояснювальної записки проекту наведено в додатку Б.)
VІ. Підбиття підсумків заняття
Учитель повідомляє й пояснює отримані учнями оцінки; методом рефлексії аналізує з дітьми рівень досягнення поставлених на занятті завдань (чого навчились, що засвоїли).
♦♦Над якою темою працювали на занятті?
♦♦Що нового дізналися під час вивчення цієї теми?
♦♦Для чого вам знадобляться знання, отримані на занятті?
♦♦З чого слід розпочинати роботу над проектом?
Домашнє завдання
1. Підготувати гачок та нитки для виготовлення виробу.
2. Розпочати роботу зі створення власної пояснювальної записки проекту, враховуючи розглянутий на заняттях матеріал.
Додаток А
Інформаційна картка
Термін «проект» у перекладі з латини означає «кинутий уперед задум».
Проект — це будь-який задум, що має мету, ресурси і конкретні терміни реалізації.
Проекти поділяються:
♦  за переважною діяльністю в проекті: дослідницькі, пошукові, творчі, рольові, прикладні, інформаційні;
♦ за кількістю учасників проекту: особистісні, парні, групові;
♦ за тривалістю виконання проекту: короткостро

кові (кілька уроків), середньострокові (від тижня до місяця), довгострокові (від місяця, кількох місяців і більше).
Зміст виконання проектної роботи має складатися з етапів (стадій), що взаємозв’язані між собою і найефективніше розкривають послідовність розроблення й виконання проекту, а саме: організаційно-підготовчий (пошук та аналіз проблеми, вибір теми проекту, планування проектної діяльності за етапами, збирання, вивчення й опрацювання інформації з теми проекту), конструкторський (пошук оптимального рішення завдання проекту, складання конструкторської документації), технологічний (складання плану практичної реалізації проекту, технологічних карт, виконання запланованих технологічних операцій, поточний контроль якості, внесення змін, доповнень у технологію), завершальний (оцінювання якості виробу, аналіз результатів проектування). Результатом проектно-технологічної діяльності в трудовому навчанні є виготовлений виріб.
Додаток Б
Орієнтовна картка-алгоритм. Створення пояснювальної записки проекту
І. Організаційно-підготовчий етап
1. Визначення проблеми, що слугує спонукою для роботи над проектом.
2. Дослідження, спрямовані на вибір об’єкта проектування та визначення доцільності його виготовлення.
3. Історичні відомості про об’єкт проектування.
4. Аналіз об’єктів-аналогів та визначення критеріїв оцінювання власного виробу.
5. Обрання об’єкта проектування на ґрунті проведених досліджень.
ІІ. Конструкторський етап
1. Розробка конструкторської документації (клаузура, ескізний рисунок, необхідні креслення та схеми майбутнього виробу).
. Опис зовнішнього вигляду та конструкції проектної моделі.
3. Вибір матеріалів, інструментів та обладнання для роботи
ІІІ. Технологічний етап
Послідовність виготовлення виробу (технологічна картка,фотоколаж тощо).
ІV. Завершальний етап
1. Економічні розрахунки.
2. Рекламний проспект.

3. Підбиття підсумків роботи над проектом.


№ 2.  Тема уроку: Добір матеріалів для виготовлення виробу, визначення їх кількості. Добір гачків. Моделі-аналоги Інструменти і матеріали для роботи.
      Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку в’язання; оволодіння вміннями добирати номер гачка відповідно до обраних ниток; виконання вправ з утворення початкової петлі та ланцюжка з повітряних петель; розвиток творчого мислення та інтересу учнів до плетіння гачком; виховання посидючості та старанності під час виконання роботи.
Завдання для учнів:
• дізнатися цікаві факти з історії виникнення та розвитку в’язання;
• уміти добирати номер гачка відповідно обраних ниток;
• організовувати робоче місце;
• учитися утворювати початкову петлю та плести ланцюжок з повітряних петель.
Методи: пояснення, ілюстрація, робота з підручником, читання з позначками, використання
відеонаочності, демонстрація, гра Так чи ні, вправа Незакінчені речення, інструктаж, рефлексія.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння різних розмірів, нитки.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: комп’ютер та мультимедійний проектор, створена  презентація  (у програмі РowerРoint), підручник (Обслуговуючі види праці )
Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія.
Тип заняття: комбіноване.
Форма проведення заняття: заняття-подорож.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
У ч и т е л ь. Доброго дня, діти! Сьогодні під час заняття ми з вами вирушимо в цікаву і захоплюючу подорож. А щоб вона була саме такою і ви впевнено почувалися, це заняття потрібно звільнити від страху: ніхто нікого й нічого не боїться, ніхто нікого не лякає, на занятті в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри.
Й натхнення з усмішки зачерпнемо,
Із настроєм почнемо працювати
Та перешкоди будь-які долати!
Отже, зараз ми з вами «потягом Знань» вирушимо в подорож чудовою країною, що має назву — В’язанія. Але відправимось ми не одні, а візьмемо із собою маленьких симпатичних чоловічків. (У кожного учня на столі лежить паперовий чоловічок — стік.) Напишіть, будь ласка, на цих стіках, чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття-подорожі, і посадіть свого чоловічка у «потяг Знань». (Учні записують свої очікування і прикріплюють чоловічків на дошці, зачитуючи, за бажанням, свої очікування від заняття.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Діти, ви, мабуть, здогадалися, над якою темою ми будемо працювати. Адже, звернувши увагу на вироби, що знаходяться перед вами, помилитися важко. Тема нашого заняття-подорожі — «Добір матеріалів для виготовлення виробу, визначення їх кількості. Добір гачків. Моделі-аналоги Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель». Виходячи з назви нашої теми, які завдання, на вашу думку,
нам необхідно буде виконати впродовж заняття? (Учні називають завдання, які вчитель швидко записує на дошці.) Отже, подорожуючи країною В’язанією, ви дізнаєтесь цікаві факти з історії виникнення та розвитку в’язання, навчитеся добирати гачки та нитки, а також виконувати вправи з утворення початкової петлі, повітряних петель та ланцюжка.
ІІІ. Вивчення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Наш потяг рушає, але хочу повідомити, що дорогою нам траплятимуться різні попередження, на які ви обов’язково повинні звертати увагу… А ось наша перша зупинка — станція «Історична».
Ознайомлення з історією виникнення та розвитку в’язання
(Цей матеріал розглядається за допомогою створеного вчителем електронного навчально-наочного посібника, у якому наведено певні відомості й цікаві факти з історії виникнення та 
розвитку в’язання, знімки в’язаних виробів тощо.)

Дуже складно точно визначитися з датою появи в’язання, тому що, на жаль, нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже важко. Але деякі свідчення про цей вид мистецтва дійшли до нас у вигляді зображень. У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. е.) збереглося зображення жінки, яка надягає шкарпетки. Крім того, в Єгипті знайдено дитячі панчохи, які враховували форму взуття (сандалій з ремінцем після великого пальця), що датуються ІІІ–ІV ст. н. е. Слід відзначити, що існують різні припущення щодо появи найперших виробів з вовни, але вони не мають жодного документального підтвердження. Так, одне з них показує нам Пенелопу з «Одіссеї» Гомера як в’язальницю (ІІІ–ІІ тис. до н. е.),
коли вона щоночі розпускає виготовлений нею килим (саван).
Цікавою є гіпотеза щодо в’язаного одягу Ісуса Христа: із залишків червоної пряжі Діва Марія вив’язала Ісусу сорочку, яку перев’язувала щорічно та яка, урешті-решт, перетворилася на червоний хітон. Саме цей процес в’язання зображено на полотні ХІV ст. «Діва Марія з в’язанням» майстра Бертрама, що знаходиться в Галереї мистецтв у Гамбурзі.
Набагато пізніше, приблизно в ХV–ХVІ ст., в’язання почало перетворюватись на домашню роботу й прибуткову галузь: в’язали панчохи, шкарпетки, рукавички, головні убори. Поступово з’явилися цілі в’язальні цехи, а в 1589 р. було винайдено перший в’язальний верстат. Але з часом, чим більше виробів в’язалося машинами, тим дорожчими ставали роботи, вив’язані вручну, особливо вироби, плетені гачком. Діти, як на вашу думку, з чим це
пов’язано? (Бесіда з класом)
Сьогодні мистецтво в’язання продовжує розвиватися, збагачуючись новими мотивами, прийомами, техніками виконання, матеріалами тощо. Ручне в’язання дозволяє виготовляти гарні неповторні речі, які наразі є дуже модними.
Це й ажурні комірці та мережива, якими прикрашають одяг, а також речі, якими можна прикрасити наше житло: абажури, скатерки, серветки або вазочки. Особливо привабливим воно є ще й тому, що пряжу можна використовувати кілька разів. Діти, ми продовжуємо нашу подорож і наближаємося до міста Всезнайок. Чи знає хтось із вас, як називаються інструменти, які я тримаю в руках? (Демонструє учням гачки різної форми та розмірів.) Дійсно, ці інструменти називаються гачками, і за допомогою них можна плести дивовижні вироби: предмети одягу, серветки, іграшки тощо. (Звертає увагу учнів на вироби, розміщені в майстерні, й у віршовій формі розповідає про різновиди гачків.)
Найгарніші — дерев’яні, та й з пластмаси — непогані,
Й металевими гачками можемо плести ми з вами.
Ще гачки є кістяні, дуже добрі теж вони,
Є товсті, а є тоненькі, довгі є і коротенькі.
Будь-який з них вибирай і плести розпочинай!
Робота з підручником
Діти, на ваших столах лежать підручники, відкрийте їх на с. 102 і зверніть увагу на мал. 48. На ньому зображено гачки. Прочитайте уважно, з яких частин складається кожен з них, та назвіть ці частини. (Учні називають частини гачка: голівка, борідка, стержень,
ручка, а в цей час лунає тривожний сигнал.) А ось і перше попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника показано одне з правил безпечної праці під час роботи з гачком.) «Вибираючи гачок, необхідно звернути увагу на те, щоб його голівка була не дуже гострою». Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть у зошит і запам’ятайте
його!
Читання з позначками
А зараз, діти, звернемось до інформаційних карток, які лежать у вас на столах (див. додаток Б). Вам необхідно прочитати все, що в них написано. Але, читаючи, ви повинні простим олівцем позначити те, що вам уже було відомо — (+), про що ви дізналися вперше — (!) і те, що є для вас незрозумілим — (?). (Учні уважно опрацьовують матеріал інформаційних карток, після завершення роботи проводиться колективний аналіз прочитаної інформації.)
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Що, дівчатка, притомились? Зараз ми відновим сили
Й разом руханку цікаву проведемо ми на славу!
Підніміться ті, хто зліва. Підніміться ті, що справа.
Руки в боки ті, що зліва. Руки вгору ті, що справа.
Покрутіться ті, що зліва. Покрокуйте ті, що справа.
А тепер всі ті, що справа, а за ними й ті, що зліва,
Одне одному всміхніться, адже в посмішці вся сила!
Відпочили? Тож сідайте й працювати починайте!
          ІV. Закріплення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Діти, відпочивши, ми з новими силами продовжуємо нашу подорож. Наступна зупинка станція «Ігрова». Тому зараз ми пограємо в гру «Так чи ні». Я зачитуватиму певні відомості, а ви за допомогою сигнальних карток будете погоджуватися зі мною або не погоджуватися. (Якщо учні згодні зі словами вчителя, вони піднімають зелену картку, якщо не згодні — червону.)
Гра «Так чи ні»
Під час в’язання гачком товщина нитки має бути в 1,5 рази більшою за товщину гачка.
Номер гачка визначає його довжину. Дуже складно точно визначитися з датою появи в’язання, тому що нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже важко. Вибираючи гачок, необхідно стежити за тим, щоб його голівка обов’язково була гострою.
У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. е.) збереглося зображення жінки, яка в’яже.
Гачок складається з ручки, ніжки, голівки й борідки. Для того щоб полотно було красивим, м’яким, легким і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка і ниток.
         V. Практична робота
У ч и т е л ь. Ми з вами продовжуємо подорож і наближаємося до міста Майстрів, де будемо вчитися плести гачком. (У цей час знов лунає тривожний сигнал.) А ось і друге попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника відображено наступні правила безпечної праці під час роботи з гачком.)
♦Не можна підносити гачок близько до обличчя.
♦Передавати гачок слід ручкою вперед, тримаючи його за гострий кінець. Діти, уважно прочитайте правила, запишіть їх у зошит і потренуйтеся правильно передавати гачок одне одному.
Підбір гачка та пряжі для плетіння
Використовуючи вивчений матеріал, учні повинні підібрати гачок та пряжу для плетіння. (Заздалегідь дізнавшись номер гачка, учні підбирають пряжу; учитель контролює виконання даного завдання.)
Робота учнів за опорними картками
На картках зображено послідовність плетіння ланцюжка з повітряних петель. Учитель, використовуючи зображення карток, пояснює учням механізм утворення початкової петлі та послідовність утворення ланцюжка з повітряних петель (див. додаток А).
Учні розпочинають самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування, після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її якість, демонструє найкращі зразки плетених ланцюжків, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
      VІ. Підбиття підсумків заняття
У ч и т е л ь. Діти, наша подорож добігла кінця, і перед нами остання зупинка за назвою «Підсумкова». (У цей час знов лунає тривожний сигнал.)
А ось і третє попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника — наступне правило безпечної праці під час роботи з гачком.)
Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть його в зошит та виконайте ті дії, на які в ньому вказано.
Учитель заздалегідь записує на дошці незакінчені речення і для підбиття підсумків уроку пропонує учням зачитати їх та закінчити.
♦Сьогодні на занятті ми...
♦Найбільше мені сподобалось…
♦Раніше я не вміла, а тепер умію…
♦Найбільші труднощі я відчула…
♦Це мені знадобиться…
Учитель повідомляє і пояснює отримані учнями оцінки за заняття.
1. Вивчити правила безпечної праці, розглянуті на занятті, та самостійно опрацювати правила санітарії й гігієни під час плетіння гачком (за підручником з трудового навчання на с. 103 або користуючись іншими інформаційними джерелами).
Додаток А
Опорна картка № 1
Перша петля гачком07.09.2014-1-4-107.09.2014-1-5
Простягаючи гачком нитку в нову петлю, в'яжемо ланцюжок. Захопили, протягнули, повернули гачок в попереднє положення. І повторюємо. Дуже важливо, щоб ланцюжок складався з петель однакового розміру, інакше край виробу буде кривим. Петлі, пов'язані таким чином, називаються «повітряними». Нитка, що йде від клубка, називається робочою.
Додаток Б
Інформаційна картка
Одним з головних інструментів для плетіння є гачок. Гачки бувають сталеві, дерев’яні, кістяні та пластмасові. Їх розрізняють за номерами (від 1 до 6) залежно від товщини робочої частини. Номер гачка відповідає товщині голівки в міліметрах. Гачок складається з таких частин: голівка, борідка, стержень і ручка. Гачки бувають короткі (12–15 см) і довгі (35–40 см).
і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка й ниток. Тому гачок має бути в 1,5 рази товстішим від нитки.
Додаток В
Порівняльні ознаки пряжі вчитель може вибрати на власний розсуд.
з/п
Назва
пряжі
Склад пряжі
(з якого волокна, зі скількох ниток її спрядено)
Маса
Довжина
Колір
1





2





3





4














               Дата   __________                  Урок №      3                             Клас  ___7_____
Тема уроку: Технологія виконання  в’язаного полотна гачком по спіралі. ПБР. Основні елементи плетіння гачком та їх умовне позначення
Мета: ознайомлення учнів з основними елементами плетіння гачком та їх умовним позначенням; формування вмінь виконувати на півстовпчик та стовпчик без накиду; розвиток наочно-образного мислення, координації і точності рухів рук; виховання працездатності й наполегливості під час виконання роботи.
Завдання для учнів:
• називати основні елементи плетіння гачком та їх умовні позначення;
• учитися плести на півстовпчики та стовпчики без накиду.
Методи: рефлексія, вправа Незакінчені речення, пояснення, демонстрація, робота з підручником, спостереження, Мікрофон.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння різних розмірів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: натуральні плетені зразки на півстовпчика та стовпчика без накиду, динамічна таблиця Основні елементи плетіння гачком, опорні картки, підручник.
Міжпредметні зв’язки: математика.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Рефлексія (техніка «Запитальний ряд»)
♦Над якою темою, діти, ви працювали на попередньому занятті?
♦Що нового дізналися під час вивчення цієї теми?
♦Як ви вважаєте, для чого вам потрібні знання, отримані на попередньому занятті?
(Учитель заздалегідь пише на дошці незакінчені речення, які пропонує учням зачитати та продовжити.)
♦Гачки бувають: дерев’яні, металеві…
♦Загострений кінець гачка називається…
♦♦Під час плетіння гачок слід тримати…
♦♦Ряд повітряних петель — це…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Діти, на сьогоднішньому занятті ми продовжимо опановувати майстерність роботи з гачком. Упродовж заняття ви ознайомитесь із прийомами плетіння таких основних елементів, як півстовпчик та стовпчик без накиду, а також дізнаєтесь, якими
умовними позначеннями можна записати ці елементи. Отже, тема нашого заняття — «Основні елементи плетіння гачком та їх умовне позначення». Виходячи з назви нашої теми, які завдання, на вашу думку, нам необхідно буде виконати? (Учні називають завдання, які
вчитель швидко записує на дошці.)
ІV. Вивчення теоретичного матеріалу
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на динамічну таблицю «Основні елементи плетіння гачком». На ній є лише один елемент плетіння, який ми вивчили на минулому занятті. Це — повітряна петля. А сьогодні нам потрібно продовжити заповнювати цю таблицю. Вам уже відомо, що робота над виготовленням будь-якого виробу починається з плетіння ланцюжка, який складається з повітряних петель. Але, щоб розпочати повноцінну роботу, потрібно знати ще й інші елементи, без яких плетіння неможливе. Окрім повітряної петлі, до основних елементів належать півстовпчик, або глуха петля, та стовпчик без накиду. (Вставляє картки з назвами цих елементів у динамічну таблицю.) Для позначення цих елементів на схемах використовують такі умовні позначення:
• — повітряна петля (петля підйому);
— півстовпчик;
∩ — глуха петля;
+ — стовпчик без накиду.
(Вставляє картки з умовними позначеннями в динамічну таблицю.) Ці позначки використовують для схематичного запису візерунків, яким дуже зручно користуватися під час плетіння. (Просить учнів записати умовні позначення в зошит та приготувати все необхідне для виконання практичної роботи.) Як в'язати вироби по спіралі
Якщо під час в'язання по колу ти не зробиш петель підйому на наступний ряд, то отримаєш спіральне в’язання. Головне - познач початок за допомогою маркера (шпильки чи контрастної нитки) та дотримуйся  «правил кола».
http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudnavch7divch2015/trudnavch7divch2015-171.jpgКартинки по запросу схема спыралыВ’язання по спіралі дуже зручно використовувати при обв'язуванні намистин.


Спробуй зв’язати коло по спіралі.   (мал 1,2)



Зміст правил безпечного в'язання:
  Спиці, гачки та голки не слід підносити до обличчя.
  Зберігатися ці предмети повинні у відповідних пеналах, чохлах, коробках і ящиках.
  Якщо в процесі в'язання потрібно буде працювати з великою кількістю голок, шпильок і спиць, їх необхідно перераховувати до початку і після завершення в'язання.
  Інструменти не слід заточувати занадто сильно, це може призвести до травми.
  Не варто використовувати предмети, на яких є іржа. Окрім небезпеки для здоров'я (у разі подряпини), вони також можуть
V. Практична робота
У ч и т е л ь. Перш ніж розпочати практичну роботу, пригадаймо ті попередження, які ви записували в зошит на минулому занятті. Ці попередження інакше називаються правилами безпечної праці під час плетіння гачком. (Повторення учнями правил.) А тепер відкрийте підручники на с. 103 і прочитайте ті правила, яких немає у ваших зошитах.
Після повторення правил учитель пропонує дітям розглянути опорні картки (див. додаток А), що знаходяться в них на партах, та натуральні зразки узорів, сплетених півстовпчиком та стовпчиком без накиду.
Учитель пояснює, демонструє та коментує технологію їх утворення. Для оптимізації навчального процесу доцільніше було б продемонструвати учням відеоролик з технологією плетіння основних елементів. Зазначений метод покращує й унаочнює сприйняття нового матеріалу.

Учні розпочинають самостійне виконання завдання (плетіння півстовпчиків та стовпчиків без накиду), учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування.                                     ( мал 3)
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
(Рухи діти повинні виконувати, сидячи за партами.)
Простягніть вперед ви ніжки, потягніться, наче кішка,
Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.
Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.
Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло!
Учні продовжують самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування. Після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її якість, демонструє найкращі зразки, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
VІ. Підбиття підсумків заняття
У ч и т е л ь. Діти, уявіть собі, що до вас підходить журналіст і запитує, що цікавого відбулося впродовж заняття. Що б ви йому відповіли? (Дає учням іграшковий мікрофон, вони відповідають на поставлене запитання, передаючи його одне одному.)
1. Опрацювати матеріал підручника на с. 107–108 (завдання 1–4).
2. Вивчити розглянуті на занятті умовні позначення основних елементів плетіння гачком.
3. За допомогою додаткових джерел інформації учням пропонується знайти два різні зразки плетених виробів та стисло описати, чим саме вони стали привабливими для них.
Додаток А
Опорна картка № 2
Беремо ланцюжок в ліву руку, повертаємо її, щоб йти назад, в'яжемо ще одну повітряну петлю (так робимо завжди, спочатку кожного ряду!)
НапівстовпчикПротягуємо гачок під верхню нитку третьої від початку петлі, підхоплюємо робочу нитку, протягуємо її через петлю в ланцюжку, і через петлю на гачку. Вийшов напівстовпчик. Вводимо гачок в кожну наступну петлю, і повторюємо протягування — в петлю на ланцюжку і петлю на гачку. Отримуємо ряд напівстовпчиків. Повертаємо полотно, робимо повітряну петлю, вводимо гачок у третю петлю від початку, витягуємо робочу нитку, і протягуємо її вже через обидві петлі на гачку.



Додаток  Б
Петля ланцюжка складається з трьох частин: правої, лівої, задньої.
Ведуча петля – це петля, яка залишається на гачку після пров’язування будь-якого елемента і є основою пров’язування кожного наступного елемента.

(мал. 4.7.) (мал.4.8. ).

Півстовпчик
Гачок вводять у третю петлю ланцюжка, рахуючи від петлі на гачку, і, зробивши накид (підхопивши робочу нитку), протягують його крізь петлю ланцюжка і петлю на гачку (мал. 4.7.) (мал.4.8. ).
Стовпчик
Гачок вводять у третю петлю ланцюжка, накидають на нього робочу нитку і протягують крізь петлю ланцюжка. Знову роблять накид і протягують його крізь обидві петлі (мал.4.8. ). Другий стовпчик виконують у наступній петлі ланцюжка.

Стовпчик з накидом
Гачок з останньою петлею ланцюжка і накидом вводять у четверту петлю ланцюжка і протягують крізь неї петлю з робочої нитки. Знову накидають робочу нитку на гачок і протягують її через петлю і накид (на гачку залишається дві петлі). Захоплюють робочу нитку ще раз і протягують її через дві петлі на гачку (мал.4.9). 07.09.2014-1-9

§     Вибір виробу та пряжі (ниток) для його виготовлення, схеми для в’язання, інструментів
Для отримання якісного в’язаного виробу необхідно правильно підібрати пряжу та гачок, обґрунтовано дібрати візерунки, ураховувати доцільність поєднання різної пряжі за матеріалом та кольором, уважно здійснювати розрахунки кількості петель та елементів в’язання. Правильність виконання виробу або окремого мотиву також залежить від того, наскільки туго натягується нитка; а від неточних рухів рук і гачка петлі та елементи в’язання виходять різної величини. Це спотворює візерунок, а отже, і виріб.
Візерунки для в’язання описуються текстом по рядах з назвами пров’язаних елементів, але частіше рекомендується використовувати схеми з умовними позначеннями петель. У різних літературних джерелах можна зустріти різні умовні позначення. Найбільш часто зустрічаються наступні:
● – повітряна петля, петля повороту;
- – глуха петля, півстовпчик;
+ – стовпчик з накидом;
І – стовпчик без накиду.
Схема записується знизу вгору. Ряди пишуть і читають справа наліво і зліва направо. Зазвичай спочатку ряду пишеться цифра нумерації ряду. Початок ряду там, де зазначені повітряні петлі підйому. Набірний край складається з ланцюжка повітряних петель, що є основою усіх в’язаних виробів (нульовий ряд). Першу петлю від початку в’язання і останню (ведучу), що знаходиться на гачку, у розрахунок набраних петель не включають. Перед пров’язуванням нового ряду роботу повертають зліва направо. З’єднання стовпчиків з основою або з попереднім рядом називається прикріпленням. Вив’язування кожного наступного ряду починають із повітряних петель підйому.
Петлі підйому – це повітряні петлі, які пров’язують тільки на початку кожного ряду (парні й непарні). Їхня кількість відповідає висоті ряду.
Обираючи візерунок або розмір гачка для роботи, остаточне рішення необхідно приймати, порівнюючи робочі зразки.
Робочий зразок – це невеликий квадрат або прямокутник, який в'яжеться робочою ниткою, правильно підібраним гачком і візерунком та ретельно відпарюється.
Найменша повторювана частина візерунка називається рапортом. Вив’язаний візерунок, як правило, складається з однакових елементів.
07.09.2014-1-10Піко звичайне. В’яжуть чотири повітряні петлі, потім вводять гачок у другу повітряну петлю, захоплюють і протягують нитку, після чого на гачок
накидають нитку і в’яжуть ще одну повітряну петлю.
Рогатка із двох стовпчиків із накидом.
Спочаткув’яжуть перший стовпчик з накидом,
 а потім другий у ту ж саму петлю основи (мал. 4.10).
 Цей елемент можна виконувати із двох стовпчиків
без накиду.
07.09.2014-1-11Рогатка із двох стовпчиків із накидом через повітряну петлю. Спочатку в’яжуть перший стовпчик із накидом, а потім – повітряну петлю і знову
 стовпчик з накидом у ту ж саму петлю основи (мал. 4.11).
 Цей елемент  можна в’язати  через дві-три повітряні петлі.



Лусочка зі стовпчиків із накидом. В одну петлю основи пров’язують від двох до дев’яти стовпчиків з накидом (мал. 4.12). Чим більше зв’язано стовпчиків, тим рельєфнішим є в’язання.
07.09.2014-1-12
Вігнутий стовпчик із накидом. Гачок із накидом вводять не у петлю основи, а проводять його перед стовпчиком попереднього ряду. Захопивши робочу нитку, в’яжуть стовпчик із накидом (мал.4.13).
07.09.2014-1-13
Випуклий стовпчик із накидом. Гачок з накидом уводять не у петлю основи, а проводять його за стовпчиком попереднього ряду. Захопивши робочу нитку, в’яжуть стовпчик з накидом(мал.4.14).
07.09.2014-1-14
Подвійний стовпчик з накидом. Зробивши накид, гачок уводять у петлю попереднього ряду, захоплюють і протягують нитку (як стовпчик із накидом), роблять накид на гачок і пров’язують дві петлі (петлю і накид). Отримують недов’язаний стовпчик із накидом. Знову роблять накид і через ту саму петлю основи пров’язують другий недов’язаний стовпчик. Потім знову роблять накид і пров’язують усі три петлі на гачку (мал. 4.15).
07.09.2014-1-15
 







Потрійний стовпчик із накидом. Виконується за технологією подвійного стовпчика із накидом. Але у першу петлю основи пров’язують не два, а три недов’язаних стовпчика із накидом (мал. 4.16). 07.09.2014-1-16
Пишний стовпчик ( йому відповідають три - чотири петлі підйому) – роблять накид, гачок вводять у ланцюжок попереднього ряду і витягують петлю довжиною 1 – 1,5 см (так повторюють чотири – п’ять разів у одну й ту ж петлю попереднього ряду). Чим більше накидів, тим пишніший стовпчик. Після останнього накиду протягують нитку через усі петлі й накиди на гачку. Для закріплення пишного стовпчика накидають на гачок і пров’язують петлю на гачку (мал. 4.17).
07.09.2014-1-17
Схрещений стовпчик з накидом. Пров’язують два стовпчики з накидом хрест - навхрест: спочатку на другій петлі основи, потім на першій (4.18).

07.09.2014-1-18


               Дата   __________                   Урок №     4                          Клас  __7_______
Тема уроку: Технологія виконання  в’язаного полотна гачком по колу. В’язання стовпчика з накидом, з двома накидами по колу.
Мета: формування вмінь  та навичок плетіння гачком та використовувати їх для виготовлення власних виробів; розвиток пізнавальної активності учнів; виховання організованості та практичності під час плетіння гачком.
Методи: рефлексія, робота з підручником, гра, графічний диктант, самостійна робота.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: схеми візерунків для плетіння гачком, опорні картки, підручник .
Міжпредметні зв’язки: українська мова.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці прислів’я:
У ч и т е л ь. Діти, прочитайте, будь ласка, прислів’я, записане на дошці, та скажіть, як ви його розумієте. (Учні пояснюють зміст прислів’я, після чого вчитель висловлює своє побажання.)
Чудовий скарб оцей дістать,
А потім ключиком надійним
Його постійно відмикать!
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів Рефлексія (техніка «Запитальний ряд»)
♦ Над якою темою ви працювали на попередньому занятті?
♦ Що вас найбільше зацікавило?
♦ Які основні елементи плетіння гачком вам уже відомі?
Учитель зачитує учням підготовлені речення. Якщо діти погоджуються з тим, про що в них ідеться, то вони ставлять у зошитах таку позначку — , якщо не погоджуються, то ставлять іншу позначку — .
Питання графічного диктанту
1. Номер гачка означає діаметр його ручки.
2. Повітряну петлю називають глухою петлею.
3. Стовпчик без накиду позначається такою умовною позначкою (учитель ілюструє умовну позначку).
4. Будь-який виріб починається з плетіння ланцюжка, що складається з повітряних петель.
5. Точну дату появи в’язаних виробів встановити неможливо через недовговічність ниток.
Учитель записує на дошці код відповіді ↑↓↓↑↑, учні перевіряють свої записи. На власний розсуд учитель може підібрати інші запитання. Цей вид діяльності надає змогу дуже швидко здійснити перевірку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Діти, ми з вами продовжуємо опановувати прийоми плетіння гачком. І сьогодні тема нашого заняття — «Закріпити технологію плетіння гачком  по колу. ». Отже, сьогодні ви вчитиметеся читати схематичний запис візерунків та пробуватимете плести вироби за поданими схемами.
Тим, хто захоплюється плетінням, добре відомо, що використання розроблених схем значно полегшує цей процес. Особливо зручними схематичні записи є в порівнянні з описом словами під час виготовлення таких складних виробів, як серветка, комірець, доріжка тощо. Тож, якщо ви впродовж заняття добре попрацюєте і впораєтеся з усіма завданнями, то надалі з легкістю зможете плести за схемами будь-які візерунки. Тож до роботи!
ІV. Вивчення теоретичного матеріалу
Робота з опорними картками
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на опорні картки (див. додаток А), що лежать на ваших столах. На цих картках зображено порядок плетіння стовпчика з накидом. Чи може хтось із вас пояснити, як саме виконують цей елемент? (Учні пояснюють технологію плетіння стовпчика з накидом.) А тепер звірте правильність вашого пояснення з тим, що подається в підручнику на с. 109. (Учні самостійно працюють з підручником.)
Читання схем узорів
У ч и т е л ь. Діти, на попередніх заняттях ми розглянули умовні позначення таких основних елементів плетіння гачком, як повітряна петля, півстовпчик та стовпчик без накиду. Тож я пропоную прочитати схеми деяких узорів, що складаються зі знайомих вам
елементів. Але запам’ятайте, що ланцюжок з повітряних петель, з якого починається плетіння, на схемах є нульовим (його під час плетіння не враховують). (Прикріплює на дошку записані на аркушах схеми узорів, учні читають їх.)
V. Практична робота:  Технологія виконання 
в’язаного полотна гачком по колу.
У ч и т е л ь. Перед початком виконання практичної роботи давайте повторимо правила безпечної праці під час плетіння гачком. І для цього ми виконаємо вправу «Незакінчене речення». (Пропонує учням самостійно закінчити речення.)
♦ Плетений виріб необхідно тримати на відстані…
♦ Під час плетіння не можна підносити…
♦ Після завершення роботи гачок слід…
Плетіння стовпчика з одним та двома накидами
Після повторення правил учитель пропонує дітям розглянути опорні картки (див. додаток А), що знаходяться в них на партах, і пояснює прийоми плетіння стовпчиків з одним та двома накидами, демонструючи та коментуючи технологію їх виконання. Для оптимізації навчального процесу доцільніше було б продемонструвати учням відеоролик з технологією плетіння основних елементів. Зазначений метод покращує й унаочнює сприйняття нового матеріалу.
Учні розпочинають самостійне виконання завдання (плетіння стовпчиків з одним та двома накидами). Учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування.
Виконання різнорівневих завдань
У ч и т е л ь. Діти, на ваших столах лежать конверти, у яких знаходяться схеми тих виробів (див. додаток Б), які ми виготовлятимемо. Я пропоную вам три варіанти. Кожен обирає собі той, який йому під силу (або найбільше подобається). Уважно роздивившись
схему, ви, мабуть, здогадалися, що за це буде за виріб... Так, дійсно, це квіти. Після завершення роботи ми колективно виготовимо композицію «Квітковий вернісаж» зі сплетених вами квіточок та тасьми.
Отже, спочатку вам потрібно обрати схему, продумати, якого кольору буде ваша квітка, і розпочати її виготовлення. (Окрім запропонованих схем учитель пропонує учням (за бажанням) обрати опис плетеного мотиву «квітка», розміщеного в підручнику з трудового навчання на с. 115.)
Учні починають самостійне виконання завдання (плетіння обраних квіток), учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування. Після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її
якість, демонструє найкращі зразки, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
VІ. Підбиття підсумків заняття Ігрова вправа « Що було б, якби…»
У ч и т е л ь. Щоб підвести підсумок сьогоднішнього заняття, пропоную провести ігрову вправу «Що було б, якби…», у якій кожне моє запитання до вас починатиметься словами «Що було б, якби…». Відповідати на них вам потрібно зі слова «якби…». (Ця
ігрова вправа активізує пізнавальну діяльність учнів, сприяє розвитку їх логічного мислення.)
♦ Що було б, якби люди не вміли плести гачком…
♦ Що було б, якби всі гачки були одного розміру…
♦♦ Що було б, якби елементи плетіння гачком не записувались за допомогою умовних позначень…
♦♦ Що було б, якби під час плетіння полотна після ланцюжка не вив’язувався ряд півстовпчиків…
Учитель повідомляє й пояснюю отримані учнями оцінки, за допомогою рефлексії аналізує з дітьми рівень досягнення поставлених на занятті завдань (чого навчилися, що засвоїли).
1. Опрацювати матеріал підручника на с. 114 (завдання 5–7).
2. Дати письмові відповіді на запитання тестів до розділу «Технологія виготовлення виробів, плетених гачком» (див. додаток В).
Додаток А
Опорна картка
        





Додаток Б
Картинки по запросу схема плетіння квітів гачкомКартинки по запросу схема плетіння квітів гачком




Додаток В
Тести
1. В’язання як галузь виробництва почало розвиватися:
а) у ХV–ХVІ ст.;
б) у ХІV–ХV ст.;
в) у ХVІ–ХVІІ ст.
2. У 1859 р. було винайдено перший в’язальний верстат. Автором цього винаходу був:
а) економіст Адам Сміт;
б) священик Вільямс Лі;
в) письменник Джонатан Свіфт.
3. Товщина нитки під час плетіння гачком має бути:
а) у 1,5–2 рази більшою за товщину гачка;
б) такою самою, як товщина гачка;
в) у 1,5–2 меншою за товщину гачка.
4. Товщину гачка визначає:
а) діаметр його ручки;
б) діаметр його борідки;
в) діаметр його голівки.
5. На півстовпчик іноді називають:
а) петлею підйому;
б) глухою петлею;
в) повітряною петлею.
6. Ряд повітряних петель — це:
а) ланцюжок;
б) стовпчик;
в) на півстовпчик.
7. Загострений кінець гачка називається:
а) стержнем;
б) борідкою;
в) голівкою.
8. Ланцюжок з повітряних петель, з якого починається плетіння, на схемах, є:
а) першим;
б) початковим;
в) останнім.
9. Якщо наступний ряд плетуть стовпчиками з одним накидом, то в кінці попереднього ряду слід сплести:
а) дві петлі підйому;
б) одну петлю підйому;
в) три петлі підйому.
10. Під час плетіння гачком відстань від виробу до очей має становити:
а) 40–50 см;
б) 35–40 см;
в) 25–30 см.
11. Установіть відповідність між назвами основних елементів плетіння гачком та їх умовними позначеннями:
Петля підйому
На півстовпчик +
Стовпчик без накиду
12. На початку ряду виплітають петлі підйому, для того щоб:
а) плетене полотно було щільним;
б) краї плетеного полотна не стягувалися;
в) плетене полотно змінило свою форму.



                Дата   __________                    Урок №    5                        Клас  _____7____
Тема уроку: Створення ескізний малюнок запланованого виробу ( з використанням методів проектування).
Мета: формування вмінь учнів читати схеми для плетіння гачком та використовувати їх для виготовлення власних виробів; розвиток пізнавальної активності учнів; виховання організованості та практичності під час плетіння гачком.
Завдання для учнів:
• учитися читати схеми записаних візерунків;
• розпочати роботу з виготовлення виробу за обраною схемою.
Методи: рефлексія, робота з підручником, самостійна робота.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: схеми візерунків для плетіння гачком,
Міжпредметні зв’язки: українська мова.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці прислів’я:
Знання — це скарб, а вміння вчитись — ключ до нього.
У ч и т е л ь. Діти, прочитайте, будь ласка, прислів’я, записане на дошці, та скажіть, як ви його розумієте. (Учні пояснюють зміст прислів’я, після чого вчитель висловлює своє побажання.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. Діти, ми з вами продовжуємо опановувати прийоми плетіння гачком. І сьогодні тема нашого заняття — «Схеми для плетіння гачком». Отже, сьогодні ви вчитиметеся читати схематичний запис візерунків та пробуватимете плести вироби за поданими схемами.
Тим, хто захоплюється плетінням, добре відомо, що використання розроблених схем значно полегшує цей процес. Особливо зручними схематичні записи є в порівнянні з описом словами під час виготовлення таких складних виробів, як серветка, комірець, доріжка тощо. Тож, якщо ви впродовж заняття добре попрацюєте і впораєтеся з усіма завданнями, то надалі з легкістю зможете плести за схемами будь-які візерунки. Тож до роботи!
ІІІ. Вивчення теоретичного матеріалу
Робота з опорними картками
У ч и т е л ь. Діти, зверніть увагу на опорні картки (див. додаток А), що лежать на ваших столах. На цих картках зображено порядок плетіння стовпчика з накидом. Чи може хтось із вас пояснити, як саме виконують цей елемент? (Учні пояснюють технологію плетіння стовпчика з накидом.)  Учні обирають схеми над якими будуть працювать.
Плетіння обраного вироба за схемою (  або деталі вироба)
  
Прийоми роботи гачком.
Узори в'язання складаються з переплетень петель і стовпчиків. До основних видів петель і стовпчиків належать:
а) повітряна петля;     б) півстовпчик;
в) стовпчик без накиду;     г) півстовпчик із накидом;
д) стовпчик з одним, двома, трьома і більше накидами.
Першим кроком до в'язання гачком є вміння правильно тримати гачок і нитку та виконувати першу петлю. (Продемонструвати ці прийоми).
У разі необхідності допомогти учням, контролювати дотримання ними техніки в'язання.
4. Види узорів в'язання.
Розповідь учителя.
Використання гачків різної товщини та комбінування елементів в'язання дозволяє створювати різні узори, що розрізняються за  густотою (щільністю) в'язання. Щільне в'язання можна одержати, використовуючи товсті нитки і тонкий гачок.
Похожее изображениеЯкщо для тонких ниток узяти товстий гачок, в'язане полотно буде ажурним, із великими просвітами.
Залежно від щільності в’язання розрізняють
 такі види узорів:
а)   ажурні;
б)  щільні;
в)   фонові;
г)   філейні.

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Бесіда.
1) Які узори отримують при в'язанні півстовпчиків?
2) Для в'язання яких виробів є характерним застосування них (ажурних) узорів?
3) Із якого матеріалу виготовляють гачки для в'язання?
V.  Підсумок уроку.
Учитель оцінює результати виконання практичної роботи.
VI. Домашне завдання.
Підготувати інструменти і матеріали для в'язання.



План-конспект уроку з трудового навчання
               Дата   __________                 Урок №   6                              Клас  ____7_____
Тема: Пряме в’язання гачком. Розрахунок петель у в’язанні гачком. В’язання квадрата.
Мета:
Навчальна: навчити підбирати гачок і нитки для в’язання, вив’язувати різні види петель, переходити на наступний рядок, закріпляти останню петлю, навчити умовним позначенням елементів на схемах; ознайомлення учнів з із правилами безпечної роботи і санітарно-гігієнічними вимогами;
Розвиваюча: розвивати уміння та навички плетіння гачком;
Виховна: виховувати свідоме виконання правил безпечної роботи, художній смак, інтерес до цього різновиду рукоділля.
Обладнання:вироби, виконані гачком, або їх ілюстрації, роботи учнів, таблиця «Правила безпечної роботи», колекція ниток для в'язання, гачки різного виду.
Інструменти та матеріали: зразки виробів ; ілюстрації з журналів, книжок; роздатковий матеріал (інструкційні картки, картки-завдання, інструкції з правил безпеки праці).
Основні поняття:декоративні вироби, пряжа (бавовняна, вовняна, кордова нитка), гачок.
Міжпредметні зв'язки:  хімія, фізика.
Тип уроку: формування вмінь навичок.
Структура уроку:
1.Організаційна етап.........................................................................2хв.
2.Повідомлення теми, мети і завдань уроку...................................3хв.
3.Мотивація навчальної діяльності учнів........................................5хв.
4.Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.................................5хв.
5.Санітарно-гігієнічні вимоги і правила під час в'язання............. 2хв.
6.Вивчення нового матеріалу,практична частина..........................20хв.
8.Закріплення нових знань................................................................3хв.
8. Підведення підсумків уроку..........................................................2хв.
9. Прибирання робочих місць і майстерні.......................................2хв.

Хід уроку

1.Організаційний етап
Усім доброго дня! Скажіть будь-ласка, хто сьогодні черговий? Назвіть відсутніх. Всі підготували свої робочі місця? Якщо так, то починаймо наш урок.

2.Повідомлення теми, мети і завдань уроку  

Тема нашого уроку звучить так: В’язання гачком  як вид декоративно – ужиткового мистецтва. Технологія в’язання гачком.
Учитель записує тему уроку на дошці тему уроку ,учні записують у зошит.

3.Мотивація навчальної діяльності учнів

Зараз рукоділля для жінки стало просто приємним розвагою. У сучасної жінки відпала необхідність займатися крою і в'язанням. Їй простіше купити все в магазині. Але кожна жінка розуміє, що куплений светр це одне, а пов'язаний своїми руками зовсім інше.
Один з найпоширеніших видів декоративно-прикладного мистецтва - в'язання гачком. В'язання гачком просто, різноманітне і доступно кожному!
Крім того, можна не побоюватися зустріти схожу річ. Ви стаєте власним дизайнером, і кожна ваша річ ексклюзивна. У жодного іншого людини на всій планеті немає такої ж.
В'язання гачком дозволяє висловити свою індивідуальність, піти від традиційних поглядів на моду, як у костюмі, так і домашньому інтер'єрі. В'язані вироби найбільш стабільні навіть у руслі примхливої моди і можуть довго прикрашати інтер'єр і гардероб. В'язання - це творча робота, до того ж робота приємна і зовсім не утомлива. Давно відомо, що в'язання не лише відганяє похмурі думки, але і сприяє гарному настрою.А чи знаєте Ви що в'язання може надавати лікувальну дію? Багато медиків вважають, що рукоділля взагалі, а в'яже зокрема, надзвичайно благотворно діють на психіку людини. Прихильниць в'язання гачком з кожним роком все більше.

4.Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
• Що таке в’язання ? (процес виготовлення виробів з безперервних ниток шляхом згинання їх у петлі й з'єднання петель одна з одною за допомогою нескладних інструментів вручну (в'язальний гачок , спиці, голка) або на спеціальній машині (механічне в'язання) • Які види в’язань ви знаєте? (ажурне,гачком ,спицями макраме,голкою,в’язання на машинці,комбіноване,
• Коли в'язані речі з'явилися в Україні?

5.Санітарно-гігієнічні вимоги і правила під час в'язання.    
• Не можна носити гачок у поліетиленовому пакеті, тому що гачок доволі гострий і може поранити.
• Передавати гачок потрібно ручкою  вперед, тримаючи його за гострий кінець.
• Після закінчення роботи слід заховати гачок у спеціальну коробочку або увіткнути у клубок ниток.
• Сидіти потрібно прямо, прихилившись до спинки крісла.
• Під час роботи світло має падати на виріб з лівого боку або прямо.
• Лікті потрібно опустити і злегка притиснути до тулуба.
• Гачок з в’язанням слід тримати на відстані 30-40 см. від очей.
• Під час в’язання темними нитками бажано стелити на коліна світлу тканину, а під час в’язання світлими − темну.
• Робоче місце має бути добре упорядкованим. Інструменти та матеріали для роботи зберігати в спеціальних чохлах, корзинках тощо. Гачки треба носити не в пластикових пакетах, а в твердій упаковці, розміщуючи горизонтально
• Гачками працювати обережно, щоб не поранити ні себе, ні інших. З цієї причини не можна сидіти близько один біля одного під час в’язання.
6. Практична робота
Вязання гачком(Квадрат)
Початок в'язання стрічки - квадратний мотив від кільця з 6 в.п., який в'яжеться лицьовими рядами.

1 ряд - 3 в.п. підйому, 4 ст з 1Н, 1 в.п. куточка, (5 ст з 1Н, 1 в.п. куточка) х 3 сторони, замкнути ряд з'єднувальним стовпчиком.
2 ряд - 4 дуги з 7 в.п., прикріплені 1 ст б/н під 1 в.п. куточків 1-го ряду, замкнути ряд з'єднувальним стовпчиком.
3 ряд - 6 в.п. підйому, 9 ст з 3Н, 4 в.п. куточка, (10 ст з 3Н, 4 в.п. куточка) х 3 сторони, замкнути ряд з'єднувальним стовпчиком.
4 ряд ??- 5 в.п. підйому, 1 ст з 2Н, 8 разів (1 в.п. + 1 ст з 2Н) - всього 9 клітин, 4 в.п., 1 ст б/н під дугу і ще 4 в.п. куточка, (1 ст з 2Н, 9 разів (1 в.п. + 1 ст з 2Н) - 9 клітин, 4 в.п., 1 ст б/н, 4 в.п. куточка) х 3 сторони, замкнути ряд з'єднувальним стовпчиком.
5 ряд - (1 ст б/н під 1 в.п. 4-го ряду, дуга з 5 в.п.) х 8 разів, 1 ст б/н під 1 в . п. - Початок «шишки», 8 в.п. куточка, ((1 ст б/н під 1 в.п. 5-го ряду, дуга з 5 в.п.) х 8 разів, 1 ст б/н, 8 в.п. куточка) х 3 сторони, ряд не замикати, далі в'язання по спіралі.
6 ряд - (7 дуг «шишки» з 5 в.п., прикріплених ст б/н, 5 в.п., 1 ст б/н під дугу і ще 5 в.п. куточка) х 4 сторони.
7 ряд - (6 дуг «шишки» з 5 в.п., 5 в.п., 1 ст б/н під дугу, 1 в . п., 1 ст б/н, 5 в.п. куточка) х 4 сторони.
8 ряд - (5 дуг «шишки» з 5 в.п., 5 в.п., 1 ст б/н, 1 в.п., 1 ст з 1Н, 1 в.п., 1 ст б/н, 5 в.п. куточка) х 4 сторони.
9 ряд - (4 дуги «шишки» з 5 в.п., 5 в.п., 1 ст б/н, 1 в.п., 3 ст з 1Н, 1 в.п., 1 ст б/н, 5 в.п .) х 4 сторони.
10 ряд - (3 дуги «шишки» з 5 в.п., 5 в.п., 2 ст б/н, 7 ст з 1Н, 2 ст б/н , 5 в.п.) х 4 сторони.
11 ряд - (2 дуги «шишки» з 5 в.п., 5 в.п., 17 ст б/н, 5 в.п. ) х 4 сторони.
Картинки по запросу схема плетіння гачком квадратКартинки по запросу схема плетіння гачком квадрат

7.Закріплення нових знань.  Задаю учням ряд запитань  для закріплення  матеріалу.
8. Підведення підсумків уроку

9. Прибирання робочих місць і майстерні


Дата   __________                      Урок 7-8                          Клас  ____7_____
Тема уроку: Елементи в’язання гачком. Добір схеми в’язання . Виготовлення в’язаного виробу. Виготовлення в’язаного виробу. Усунення недоліків.
Мета: ознайомлення з технологічною послідовністю виготовлення плетеного виробу; формування вміння виготовляти плетений виріб; розвиток творчих здібностей учнів, їхніх
естетичних смаків, уваги, точності під час виконання практичної роботи.
Завдання:
• знати технологічну послідовність виготовлення виробу;
• уміти виготовляти виріб за схемою.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння обраних виробів, нитки, ножиці.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: плакат із зображенням гори, кольорові фішки-стіки, сигнальні картки, схеми в’язаних метеликів, таблиця  Правила безпечної праці.
Методи: рефлексія, Світлофор, проектування, спостереження.
Тип заняття: формування вмінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Вправа «Урок починається з усмішки»
Учитель пропонує учням стати в коло й узятися за руки.
У ч и т е л ь. Діти, мабуть, я не відкрию вам таємниці: дружба починається з усмішки. А ви всі — друзі, чи не так? Усмішку можна дарувати. Я до вас усміхнулась — вам стало приємно? А тепер подаруйте усмішку одне одному. А ще я, потискуючи руку, передаю вам заряд успіху на занятті, а ви передайте його по колу одне одному. Отже, сподіваймося, що успіх у наших руках!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Рефлексія « Запитальний ряд»
♦ Над якою темою ви працювали на попередньому занятті?__
♦ Що нового дізналися під час вивчення теми?
♦ Пригадайте та назвіть етапи створення творчого проекту.

Вправа «Вершина знань»
На дошці прикріплено плакат, на якому зображено гору, зафарбовану різними кольорами. Учитель пропонує учням за допомогою кольорових фішок оцінити свій рівень знань з теми, прикріпивши їх на тій частині гори, яка відповідає їхньому рівню: підніжжя —
початковий, середина — середній, між серединою та вершиною — достатній, вершина — високий. Учні прикріплюють стіки до зображеної гори.
Гра «Світлофор»
У ч и т е л ь. Діти, я пропоную вам трішки розім’ятися і пограти в гру «Світлофор». Я зачитуватиму певні відомості про проектну діяльність, а мій помічник (заздалегідь обраний і проінструктований учень) даватиме на них відповіді (як правильні, так і неправильні). Ви за допомогою сигнальних карток будете погоджуватися зі мною або не погоджуватися. (Якщо учні згодні зі словами однокласника, вони піднімають зелену картку, якщо не згодні — червону.)
Орієнтовні запитання вчителя
♦ Що необхідно зробити для вдалої реалізації творчого задуму?
♦ На якому етапі творчого проекту проводять аналіз виробів аналогів?
♦ Про яку вимогу до виготовленого виробу йдеться: «Виріб має бути потрібний споживачеві»?
♦ Яку роботу слід виконати на технологічному етапі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети заняття.
ІV. Практична робота
Визначення технологічної послідовності виготовлення плетеного виробу (див. додаток).
Повторення правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог під час плетіння.
Початок роботи над виготовленням обраних виробів.
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Й бачить — у світі вона не єдина: (Прикладають долоню до очей, ніби дивляться в далечінь.)
Зліва, справа й попереду люди, (Повертають голову направо, наліво, озираються назад.)
І позаду, ну, тобто, усюди. (Розводять руками.)
Усміхнулася радо людина, (Усміхаються одне одному.)
Через те, що вона не єдина,
Й стала впевнено знов крокувати… (Крокують на місці.)
Ну а нам час настав працювати!

Продовження роботи над виготовленням обраних виробів. Учні працюють над виготовленням виробу. Учитель консультує, звертає увагу на недоліки в роботі та способи їх виправлення, відстежує роботу над проектом, заохочує до роботи.
V. Підбиття підсумків заняття
Учитель підбиває підсумки діяльності учнів на занятті, пропонує їм відповісти на запитання (рефлексія).
Чи плідним було для вас це заняття?
Якщо хтось із учнів вважає, що його рівень знань змінився, прошу переставити свою фішку в іншу частину гори.
І знань бажаю вам міцних, надійних.
Щоб їх змогли в житті застосувати
І будь-які вершини підкоряти!

Закінчити роботу з оформлення пояснювальної записки проекту та підготуватись до його захисту

Додаток
Орієнтовні схеми для плетіння


 









Немає коментарів:

Дописати коментар